hersenspoelingen voorhuiden schaamlippen & virtual

cyberspace


Hoe dan ook:
elke mydidag is een ontdekkingsreis
door bekende, halfbekende & onbekende terreinen.

Heb ik ooit eigenlijk iets anders gedaan dan dat?

Ik dacht het niet!

Nieuwsgierigheid spant de kroon elke dag weer.

Het veel kortere tweede deel van deze Tractatus Tripartitus
beschrijft met enkele toespelingen op GEN 1~3
hoe de Logos en de Schepper
[hier 'demiurg' {'intelligente wereldbouwer' die volgens Plato 'de oorspronkelijke chaos tot kosmos omvormt' als 'middelaar tussen hogere en lagere sferen'}
mensen scheppen 'in het paradijs'.

Omdat ik bij uitstek
geinteresseerd ben in visies op de herkomst en identiteit van Yehosjoea,
slaan we dit deel maar even over: het is al moeilijk genoeg om mydi te volgen met al die woeste stromen hormonen, klieren, alcohol, drugs, medicijnen & modeverschijnselen
der jeugdige horden.

't Derde deel van ons brave borstrokje
handelt ondermeer over de Hebreeuwse profeten die in naam van de Verlosser hebben gesproken
en zijn komst en lijden hebben aangekondigd: zo functioneert nu dus de
mensheid onder dat soort omstandigheden!

Zij wisten echter niet
waar hij vandaan kwam,
dat hij eeuwig & 'onverwekt' was & in wezen niet [echt] kon lijden [volgens die theorie]?
Toch hebben ze, dankzij de inspiratie die hun ten deel viel,
niet alleen gezegd dat de verlosser uit hen zou voortkomen,
maar ook dat hij vooral stamt van de Logos
van wie hij zijn vleselijke lichaam
heeft ontvangen.

Zodoende is zijn Vader de onzichtbare,
onkenbare & onbegrijpelijke G d, die zich in de Verlosser toch heeft laten zien
om gekend & begrepen te worden.

Die z.g. Verlosser & Bevrijder
werd 'zonder zonde' verwekt & als kind geboren met een lichaam en een ziel,
maar kon niet lijden [was niet gebonden in onwetendheid
& redeloosheid als wij].

Zijn naam luidde
"Jezus Christus": men concludeerde dat de 'eerstgeboren Zoon'
zich in hem 'op 't derde niveau' manifesteerde.

Dit soort van analyse
geeft dus slechts in enkele lijnen weer hoe dit ingewikkelde
werk zich openbaarde volgens degenen die hierin 'n diepere betekenis wilden zien
om 't Leven te duiden?

Opmerkelijk is in dit alles
dat de rol die in soortgelijke geschriften door Sofia {G ds Wijsheid} ingenomen
ingenomen werd, hier door de Logos {G ds Woord} wordt vervuld!

In andere geschriften is 't Sofia die zich
van de Vader verwijdert & zodoende 'n 'wezen' voortbrengt dat 'de Schepper v/d Wereld'
wordt genoemd
...

In deze "Driedelige Verhandeling"
is 't de Logos die, met goede bedoelingen overigens, buiten 't pleroma
is geraakt & daar zodoende 'n materiele scheppping voortbrengt
waarover hij/zij 'n Heer & Vorst aanstelt?

Opmerkelijk is
dat deze gang van zaken niet wordt betreurd,
maar eerder als voorbestemd wordt gezien!

Deze materiele schepping heet,
in aansluiting bij GEN 1:31, nadrukkelijk 'go{e}d'! En zoals we ook eerder
zagen bij de Valentinianen wier opvatting deze Theodotus weergaf, wordt ook in deze Driedelige
Verhandeling erkend dat de oudtestamentische profeten
"De Verlosser" & gezalfde bevrijder/priester/koning e.d.
hebben aangekondigd vele honderden jaren daarvoor
temidden van het spervuur der grootmachten uit 't
Zuiden, Oosten, Noorden & Westen!

Toch
heeft "Jezus" in
DEZE
visie niet de
HEER
van het joodse "Oude Testament" verkondigd,
maar 'zijn Vader die daar [ver]
boven stond?!

Zie ook Mat 3:12; 13:30; 25:21,
23 voor die Oogstschuur, Bruid{egom}, G dsrijk, Vreugde & Gemeenschap:
'hij zal jullie dopen met heilige Geest & met Vuur:
hij houdt de wan in zijn hand,
hij zal zijn dorsvloer reinigen & zijn graan in de schuur bijeenbrengen,
maar het kaf zal hij verbranden in onblusbaar vuur';
'waar komt al dat onkruid dan vandaan?' ~
hij antwoordde:
"Dat is 't werk van 'n vijand!" ~
de knechten zeiden tegen hem:
"Wil je dat wij 't onkruid er tussenuit wieden?" ~
Hij antwoordde:
"Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook 't graan lostrekken!
Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst, dan zal ik, wanneer het oogsttijd is,
tegen de maaiers zeggen:
"Wied eerst het onkruid, bind het in bundels bij elkaar en verbrand het.
Breng dan het graan bijeen in mijn schuur!"
Zijn heer zei tegen hem:
"Voortreffelijk,
jij bent 'n goed dienaar & omdat je betrouwbaar bent gebleken in 't beheer van 'n klein bedrag,
zal ik je over veel meer aanstellen!
Wees nu welkom bij het feestmaal van jouw heer!"
DAN
zullen alle volken voor hem worden samengebracht
& hij zal de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt;
de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links!
Jullie zijn door mijn Vader gezegend,
kom en neem deel aan 't koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. Want ik had honger en jullie
gaven mij te eten,
ik had dorst en
jullie gaven mij te drinken.
Ik was 'n vreemdeling,
en jullie namen me op,
ik was naakt, en
jullie kleedden mij.
Ik was ziek en jullie bezochten mij,
ik zat gevangen en jullie kwamen er naar mij toe!
Alles wat jullie voor een van de onzienlijksten hebben gedaan,
dat hebben jullie ook
voor mij gedaan!

Daar
liggen de grenzen
tussen eeuwig leven
& bestraffing.

Aan
de ene
kant dus 'n
heel erg complex geheel
van leven op aarde & allerlei
mogelijke [en onmogelijke] verklaringen
& variaties op ontstaan en vergaan, en aan
de andere kant 'n zeer eenvoudige
verklaring & gewetensvolle
'levensbemoediging'
...
blozen
engel
21 okt 2008 - bewerkt op 21 okt 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van chai
chai, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende