Het Begrip Eenzaamheid Kan Duidelijker 39724 sl716
qqLEq
GEMAAKT WORDEN
AAN DE HAND VAN HET BEELD VAN EEN PIRAMIDE?
De piramide heeft vele lagen; iedere laag is weer dichter bij het toppunt! Hoe dichter men ´r bij de top komt, hoe dichter je ´t wezen van de dingen, de kern of ´G d´ nadert.
Maar naar boven toe wordt de piramide ook steeds smaller:
hoe hoger ik bij de top kom, hoe eenzamer ´t wòrdt?
We kunnen ook wel denken aan het beeld van ´n groep bergbeklimmers:
onderweg vallen er velen àf & bij ´t bereiken van de top is men ook meestal nog slechts alleen!?
Déze vàste structuur in onze werkelijkheid wordt eveneens schitterend uitgedrukt
in de beroemde trilogie In De Ban Van De Ring van Tolkien?!
Op weg naar het einddoel v/d QUEESTE die Frodo moet volbrengen,
vallen er steeds meer leden v/h reisgezelschap af...
´t Laatste stuk v/d reis is alleen Sam er nog om hem bij te staan,
& ´t allerlaatste stuk is hij zelfs helemaal alleen - met uitzondering van Gollum,
die veeleer gezien moet worden als ´t Kwáád, dat Frodo evenals nu eenmaal ook ieder mens,
in ons innerlijk met zich meedraagt.
De joodse mystiek
gaat uitvoerig in op het feit dat goed èn kwáád ìn íeder mèns individueel
nauw verstrengeld aanwezig zijn?
Die laatste innerlijke strijd met ´t kwaad
voert Frodo in feite alleen nog in & mèt zichzelf; al ´t andere is dan
reeds geheel en al weggevallen!
In het mythisch beeld van Hagar, de vluchtende vreemdeling,
die kinderen kreeg, en Saraï, die onvruchtbaar was, drukt ´t krijgen van kinderen ´t principe uit
van véélheid máken. Hoe dichter we alzo nu ons bevìnden bij het wezenlijke,
des te moeilijker het wordt om ons dan in de concrete wereld uit te drukken?!
Eenzaamheid is dus niet
alléén maar de afwezigheid van mensen
òm íemand heen.
In ons
innerlijk ervaren wij als mensch
nog steeds heel veel waar momenteel misschien geen voldoende woorden
voor zijn & wat we dus vaak niet met ´anderen'
kunnen delen.
Wat overeenkomt
met wat ´n joodse traditie zegt
over het ontstaan v/d Hebreeuwse taal!
Éérst ìs er
in deze nieuwe wéreld van de stilte,
dé vòlkómen stilte?
En pas bij ´t uitkristalliseren van de lètters
& accenten òntstáán de gelúiden of klànken
terwijl na ´n làng kristallisatieproces we de woorden zien & horen
mèt hùn klànken & lettervormen die "definitief"
vorm kríjgen!
Zó is ´t proces
vàn stìlte náár vòlle gelúiden,
analoog aan de overgang van stilte & eenzaamheid náár een veel drùkker còllectief sociaal léven
mèt mènschen & andere levende wezens,
planten, dieren & àlle
´dingen´ in feite?
Dìt proces van geleidelijke afdaling
kan ook beschreven worden van onder naar boven:
dus hoe hoger & dichter we bíj ´t Wézenlijke kómen,
des te stiller, rustiger &
intenser het wòrdt.
Yèsj betekent ook:
´er ìs´ of
´er zíjn´
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende