Ik heb niet zo veel met de Action. Eigenlijk kom ik er nauwelijks, terwijl er eentje op loopafstand bij me zit. De keren dat ik er kom, verbaas ik me vaak om de hoeveelheid spullen die mensen meenemen. Maar ik support liever niet de goedkope, Chinese rotzooi. Ik weet dat Action dat niet alleen verkoopt, maar toch… het is niet een bedrijf dat ik graag steun.
Momenteel ben ik bezig met de enorme klus die ‘Lego uitzoeken’ heet. Mijn vriend heeft de afgelopen twee jaar regelmatig grote shopping bags vol tweedehands Lego meegenomen, en dat moet allemaal nog gesorteerd worden. En inmiddels ben ik de ongesoorteerde bende meer dan zat. Om echt goed te kunnen bouwen is het fijn om te weten wat je nou eigenlijk hebt en belangrijker: waar je het kunt vinden.
En dus ben ik de afgelopen dagen in mijn vrije uurtjes bezig met het sorteren van die tweedehands Lego. En alles gaat in fasen nu. Er moet echt héél veel gebeuren. Want behalve de tweedehands lego heb ik natuurlijk ook erg veel aangeschaft. Dusja, chaos compleet.
Maar goed, stap 1 is die tweedehands Lego sorteren. En ik ben begonnen met eerst op kleur. Daarna ga ik dan specifieke onderdelen eruit vissen die netjes in de komen waar ze horen. En kijken wat ik precies wil houden en wat misschien weer de verkoop in kan. Het is nou eenmaal echt extreem veel, en er zitten ook dingen tussen die ik minder interessant vind. Maar juist.. eerste stap dus: op kleur sorteren.
Ik doe de blokjes in voorraaddozen, die ik bij de Action had gekocht, maar die raken enorm vol. Dus ik besloot nieuwe – grotere – bij te bestellen via het Click en Collect systeem van Action. Deze voorraaddozen zie ik vooral als tijdelijk om vanuit daar weer verder te sorteren, dus dan voldoet de Action kwaliteit.
En dus ging ik naar de site van de Action. Zocht ik de voorraadbakken. Welk formaat? Geen idee. Echt duidelijk waren de foto’s en omschrijvingen niet. Ik koos de grootste van allemaal. En vervolgens kwam ik terecht in een zeer gebruikersonvriendelijke omgeving.
UX, of wel ‘User Experience’ is iets waar ik me voor mijn werk erg veel mee bezig houd. Al bijna twee jaar lang werk ik voor een opdrachtgever die webshops maakt en vooral heel veel zegt over de gebruikerservaring. Ze weten heel goed hoe je het meeste uit je webshop kunt halen en omdat ik de werknemers daar al twee jaar lang wekelijks interview en allerlei teksten schrijf, leer ik natuurlijk ook steeds meer op dit vlak. Los daarvan: UX is iets waar ik als copywriter sowieso al wel mee bezig ben. En ik zie het dan ook direct als iets slecht is.
Maar het systeem van Action slaat alles. De zoekfunctie werkt niet goed, het verschil tussen soortgelijke producten (in mijn geval bakken) is niet duidelijk, je mag niet meer dan zes van één product kopen, je moet voor maximaal 15 euro bestellen, de pagina duurde soms wel drie minuten om te laden en je moet er dan nog een euro bovenop doen aan servicekosten.
Die servicekosten zijn echt te idioot voor woorden. ‘Voor het inpakken van je bestelling’, staat erbij. Maar… personeel kan nu niet eens kassa draaien. Dus waarom moet hier extra voor worden betaald?
Nou goed, bestelling geplaatst. Krijg ik pas dáárna te zien dat ik de e-mail mee moet nemen. Handig, dat dit niet direct wordt vermeld, zodat je weet dat je een e-mailadres moet gebruiken dat je op je telefoon kunt openen. Op de bevestingspagina staat overigens dat als je geen mail hebt gekregen, je ook je naam en het bedrag van je bestelling mag vermelden. Alleen zie je op dat moment op de site al nergens meer het totaalbedrag van je bestelling (en is dat dan exclusief of inclusief servicekosten).
Nou ja, vanochtend mijn voorraadbakken gehaald. Waren toch andere maat dan ik had gedacht. Verdorie. Niet heel erg overigens, dan komen er maar gewoon 2 bakken per kleur (En zal me niks veranderen dat ik zelfs nog meer nodig ga hebben).
Erbij opgeteld stonden de echt grote bakken die ik graag wilde vanochtend wel opeens op de site. Gisteren waren degene die ik nu heb gekocht de grootste…. ZUCHT.
Ik zag trouwens dat veel bestellingen in een shopping bag zijn gedaan. Goed, dan snap ik die ene euro aan ‘servicekosten’ nog een beetje, maar in mijn geval kreeg ik gewoon de bakken in mn handen geduwd zonder shopping bag erbij.
Niet dat ik nu een tekort heb aan shopping bags. Ik vraag me vooral af waarom me dit een euro extra moet kosten.
Maar goed. Dit kost een Action wel veel geld. Het bestelproces is niet eenvoudig en door de verschillende eisen, zoals minimumbedrag, extra kosten en niet meer dan 6 van een product kunnen kopen, zijn allemaal factoren waarop er geld wordt misgelopen. Ik had misschien wel 12 dozen gekocht als het maximum niet 6 was…
Gemiste kans.
Maar ja. Ik kan weer verder met Lego sorteren. Niet precies met de bakken die ik wilde, maar dat geeft niet. Zolang ik de blokjes maar ergens in kan gooien.