Dat ze geen winstoogmerk hebben roepen ze al zolang als ik me kan herinneren. Dat ze niet bereid zijn hun eigen fouten in te zien, of goed te maken, heb ik ze nooit horen roepen, helaas.
Dit prachtige verhaal van een student VS een miljoenenbedrijf begint ergens in November 2010. Ik besluit me aan te melden bij 'zekur' van Univé. Ik doe dit via internet en krijg een paar dagen later een brief thuis dat het allemaal goed gegaan is. Mijn moeder had op ongeveer hetzelfde tijdstip de gezamenlijke verzekering per eind van dat jaar opgezegd, omdat ik niet meer bij haar woonde was het niet meer mogelijk samen verzekerd te zijn. Prima, vond univé, ook hier kreeg ik een brief van. Er ging een tijdje voorbij, 2 maanden, zonder iets te horen van Univé. In Febrauri kwam ik erachter dat Univé inderdaad geen winstoogmerk heeft, er was nog helemaal geen premie afgeschreven. Niet veel later kreeg ik een korte brief van Univé met dezelfde boodschap. Of ik de premie van Januari en Februari even over wilde maken, plus wat kosten voor de administratie.
Na goed op de polis gekeken te hebben, bleek dat de premie veel te hoog was. Ik heb toen direct contact opgenomen met Univé, die ook opmerkten dat er iets niet klopten. Door een interne fout was ik niet bij 'zekur' verzekerd, maar bij Univé zelf (dus niét de 'studenten afdeling'
. Ze zouden dit voor me rechtzetten. Ook hier kreeg ik weer een brief over, met de nieuwe polis, die wél klopte. Ik was enigszins opgelucht en dacht dat het nu wel over zou zijn. Maar nee, univé houdt erg van briefen sturen. Ik moest nu maar even de premie van Januari, Februari én maart ophoesten, maar hoefde geen administratie kosten te betalen. Ze zouden het binnen een paar dagen van mijn rekening halen.
Wat Univé en ik allebei donders goed weten is dat je een verzekering niét achteraf kan betalen. Het hele concept van een verzekering is erop gebaseerd dat er vooraf betaald wordt. Dit is dan ook de voorwaarde van welke verzekering dan ook. Wanneer er voor een periode niet vooraf betaald is, is er geen verzekering. Ik ben in januari en februari dus niet verzekerd geweest, omdat er geen geld betaald is. Wat helemaal opmerkelijk is, is dat Zekur mijn geld wil hebben voor maanden dat ik, dankzij een fout van hun kant, niet eens bij hun verzekerd was. Ik heb ze een lange, duidelijke mail gestuurd waarin ik alles heb uitgelegd en heb verteld dat ik niet bereid ben om voor de afgelopen 2 maanden te betalen, maar natuurlijk wel voor maart. De vriendelijke vrienden hebben afgezien van reageren, en het volledige bedrag alsnog van mijn rekening getrokken. Gelukkig via een automatisch incasso, dat kan je via de bank binnen 8 dagen terug halen. Let's play, Univé!
Cheers,
Joint.