mannelijk/vrouwelijk knaap/maagd & de bolleboosjes
VIRGIN RABBIS
or
the Empire as Brothel:
'thinking with virgins'
engendering judeo~christian difference
"The glory of women
is always twisted"
In fact,
virginity and martyrdom
have been intimately connected
in Christianity from the fourth century on,
and the virgin girl is a topos in both Judaism and Christianity
for thinking about male bodies and their spiritual states.
Here, we will try to investigate together the figure of the virgin girl
in the traditions of both rabbinic Jews and Christians in late antiquity,
first as an ego ideal for men, and then as one for women,
with strikingly different conclusions
to the two analyses.
At the end of the story
about Rabbi Eli'ezer and the disciple of Yeshua that we read before some time ago,
the Rabbi declares that his sin was violating the injunction encapsulated in a verse of Proverbs
to stay far away from sectarian heresy, namely, Christianity.
When the Talmud cites this story, the text continues directly with a halakhic passage that draws
on the citation from Proverbs that was used in the story about Rabbi Eli'ezer:
"Keep her ways far away from you, and do not come near to the opening of her door"
[Proverbs 5:8]
harcheek mealeiha darkecha weal-tikrav el-petach beitah
The issue begins with a typical midrashic exploration of the precise referent of "her" in the verse:
"Keep her [the "Strange Woman's"] ways far away from you!" ~ This ]refers] to sectarianism.
"And do not come near to the opening of her door" ~ This is the government.
There are those who say:
"Keep her ways far away from you!" ~ This is sectarianism and the government.
"And do not come near to the opening of her door" ~ This is the prostiture.
How far [must one keep away from the prostitute's door]?
Rav Hisda said:
"four cubits."
Note
that this is the same distance the Rabbis took from the "heretic" Rabbi Eli'ezer on his death bed,
as mentioned some time ago, creating one more resonance between heresy
and whores.
[{@}]
Het opmerkelijkste
aan de omzwervingen van Yehosjoea [haNatsri aka haMasjiach]
is al met al zijn 'veelzijdigheid', originaliteit, wetsuitleg & levenspraktijk?
Al wat we hebben zijn de suggesties van Sjapo e.d. & 'de evangelisten'
die een veelheid van motieven, oorzaken & gevolgen trachten te omschrijven!
Het begint al bij de 'oudtestamentische' verwachtingen uit de voorgaande eeuwen over de 'gezalfde'.
Elk onderdeel van Sjapo's boodschap [en die van de anderen] bevat teksten van psalmen & profeten:
het hele leven [en sterven] van Yesjoea is van voor zijn geboorte
af aan tot na zijn dood [en gedurende zijn hele
dertigjarige {?} leven & driejarige {?}
optreden] is in alle opzichten
verpakt in pregnante
bijbelteksten.
Op het eerste gezicht zou je zelfs kunnen zeggen dat het 'een welgebouwd huis' is!
Daarachter gaat dan 'het geheim' schuil van wat er werkelijk gebeurd is?
Zijn moeder was Miryam. Er is een suggestie van Egypte. Herodes.
Romeinen, Sadduceeen. Farizeeen. Zeloten. Essenen.
Samaritanen. Galilea & Zuid Levanon. Golan en de vallei van de rivier de Yardeen.
Het optreden van Yochanan de Doper in de woestijn. Verzoekingen. Genezingen.
Veld/bergredes. Gelijkenissen. Armen, zieken, invaliden, behoeftigen.
Rijken, gezonden, machtigen & misdadigers, huichelaars & bekering.
Sommige zaken worden overduidelijk beschreven, andere verdoezeld?
Aan de ene kant het Romeinse 'wereldrijk' & a/d andere 'g ds rijk'!
Je hebt de voorafgaande 'geschiedenis' van 1000 jaar [of meer],
& de daaropvolgende periode
van 2000
jaar
...
chai, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende