OV-chipkaart-ellende, deel zoveel

Van het OV-loket:

Een reiziger checkt in op station Landgraaf om met de trein naar Heerlen te gaan. Op dit traject rijden treinen van Veolia en Euregio Bahn (Deutsche Bahn). Zij neemt de eerste trein die zich aandient, wat toevallig een trein van DB blijkt te zijn. Onderweg wordt ze gecontroleerd. Ondanks dat zij ingecheckt heeft, krijgt zij toch een boete van de controleur die niet van Veolia, niet van DB, maar van de NS blijkt te zijn. Begrijpt u het nog?


Even wat achtergrondinformatie: Omdat het personeel van DB geen OV-chipkaarten kan uitlezen, hebben concessieverlener provincie Limburg en DB met NS afgesproken, dat er af en toe NS-personeel meerijdt om te controleren. Maar waarom krijgt mevrouw een boete? Zij heeft toch ingecheckt?


Het probleem is dat zij bij Veolia heeft ingecheckt en niet bij NS. Maar op station Landgraaf staan alleen incheckpalen van Veolia en niet van DB of NS. Dus hoe kun je als reiziger aan een geldig vervoerbewijs komen, als je reist met een OV-chipkaart, incheckt bij de enige kaartautomaat op het station en toevallig de DB-trein komt voorrijden? Moet je dan die trein laten vertrekken en wachten tot er een trein van Veolia aankomt? Of snel weer uitchecken bij Veolia en een papieren kaartje kopen uit de NS-automaat, waarna je waarschijnlijk de DB-trein net mist? Dat kan toch niet de bedoeling zijn.


Provincie Limburg en NS zjn met elkaar in gesprek om op de betreffende stations ook DB in- en uitcheckpalen te plaatsen. NS adviseert om voorlopig op dit traject niet met de OV-chipkaart, maar met een papieren kaartje te reizen. Dat moet dan wel een papieren kaartje uit de NS kaartautomaat zijn. Een treinkaartje uit de Veolia-automaat is namelijk niet geldig in de Euregio Bahn. Misschien toch nog maar even wachten, NS, met het afschaffen van de papieren kaartjes!


Dankzij onze bemiddeling heeft NS de boete van mevrouw inmiddels kwijtgescholden. De klantenservice van NS wil er geen regel van maken, maar noemt het kwijtschelden van de boete coulance. Wij als OV ombudsman vinden het niet meer dan logisch.


https://ovloket.nl/pages/ovloket/Hoofdmenu/Uit%20de%20praktijk/Opmerkelijk?postid=2591
04 apr 2014 - bewerkt op 04 apr 2014 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van freebird
freebird, man, 12 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende