Over Jinek en framing

Januari 2018 kreeg ik opeens een heleboel WhatsApp-berichten. Mensen hadden me gezien bij het televisieprogamma Jinek. Ik had géén idee wat er over mij was uitgezonden. Een dag later heb ik de herhaling gekeken. Ik zag hoe de redactie van Jinek een item bij een lokale zender had gebruikt. Het is een interview tijdens de boekpresentatie van een bekende YouTuber, waarin er verslag wordt gelegd van het begin in de ochtend. Het stukje eindigt met de voice-over die zegt dat er niet veel boeken worden verkocht en ik die vrolijk zegt: 'er zijn zo'n 5 boekjes verkocht'. Het werd getoond bij het onderdeel waar er grappige fragmenten uit de media voorbijkomen.

Ze hadden behoorlijk in het daadwerkelijke interview geknipt. Zo hoor je mij niet meer zeggen dat het nog vroeg op de dag is en dat het echt nog wel goedkomt met die verkopen. Je hoort me ook niet zeggen dat er al online belangstelling voor het boek is. En ook de beelden waarin wat meer drukte te zien is, zijn weggelaten.

In dit social media tijdperk is het heel belangrijk om te weten wat framing is en wat de voor- en nadelen daarvan zijn. Framing houdt in dat je ervoor kiest om specifieke woorden of beelden te gebruiken die een bepaald gevoel of zelfs gedachte oproepen bij iemand.

Als copywriter en marketeer is dit iets waar ik veel mee bezig ben en pas ik het zo eerlijk en positief mogelijk toe. Ik wil de lezer raken en ik leg de focus op de positieve eigenschappen van een bedrijf of merk. Dit doe dit op zo’n manier dat er geen woord gelogen is. Ik vind dat belangrijk, want wat er in teksten staat moet hetzelfde gevoel opwekken als wanneer iemand medewerkers van het bedrijf zelf spreekt.

Het kan ook anders worden ingezet. Namelijk op een negatieve manier. Om iemand in een kwaad daglicht te zetten of om angst te zaaien. Bijvoorbeeld om het beeld te schetsen dat YouTubers eigenlijk maar triest zijn en amper boeken worden verkocht.

En van dat geschetste beeld heb ik tot op de dag van vandaag last. Jongeren die me opbellen, omdat ook weer andere YouTubers de berichtgeving van Jinek hebben opgepakt en daar video’s over maakten. Er zijn eieren tegen mijn raam gegooid en mijn bedrijf kreeg negatieve recensies. De ergste druk is er af. Jongeren zijn het weer een beetje vergeten. Maar heel af en toe krijg ik toch weer een anoniem telefoontje van iemand die tegen me schreeuwt hoe kut het boek is.
Nu wordt het nieuws al een paar dagen gedomineerd door een uitzending van Jinek, waarin Thierry Baudet boos wegliep. De reacties zijn wisselend. De een vindt het schande, de ander heeft er smakelijk om gelachen. En dat mag allemaal, lang leve de democratie! Maar toch denk ik dat het goed is om kritisch naar de uitzending te kijken.

Theo Hiddema, die in een fragment bij Jinek te zien was, gaf op Twitter vrij snel aan dat belangrijke elementen uit het gesprek zijn weggelaten. Net als bij mijn fragment, heeft de redactie van Jinek ervoor gekozen om bewust negatief te framen. En ook op andere momenten in de aflevering wordt er heel duidelijk een bepaalde kant op geduwd.

Hoe geloofwaardig is een tv-programma als Jinek als het op deze manier een punt duidelijk probeert te maken? Uit nieuwsgierigheid heb ik de aflevering teruggekeken en ik kan maar één conclusie trekken: ik ben blij dat ik al een paar jaar geen televisie meer in huis heb staan.
14 mrt 2021 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Nightdream
Nightdream, vrouw, 39 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende