Reizen met hindernissen
Reizen per trein gaat over het algemeen toch wel goed.
Dat er zo af en toe een keer vertraging voorkomt, valt niet altijd te vermijden, het spoor in ons land is zo'n beetje het drukst bereden net ter wereld.
Maar dit weekeinde viel ik wel erg in de prijzen.
De zaterdag: omreizen, omdat er rond Amsterdam Centraal werd geklust.
Het advies was om van de metro gebruik te maken, ik koos ervoor om via Schiphol te gaan.
De heenweg was geen probleem, de weg terug..
Vlak voor Utrecht stonden we stil. Reden: het spoor naast het perron waar wij moesten binnenkomen, werd schoongemaakt.
Dat was toch niet zo'n geweldig plan, want zo ging een overstaptijd van vijf minuten in rook op.
En juist die keer was het geen overstap op hetzelfde perron, maar stond mijn aansluiting drie perrons verder.
Erg leuk als je halverwege de trap de deuren ziet dichtgaan.
Mag je nog eens 29 minuten wachten...
Het was gelukkig niet de laatste trein, maar wie weet was het voor sommigen het verschil tussen een laatste bus halen of missen.
Vandaag was mijn reis een rit met vier verschillende treinen, drie keer overstappen dus.
Eerste trein: op tijd.
Aansluitende trein: stond aangekondigd met 5 minuten vertraging, het werden er 10.
Reden was een seinstoring.
De daarop aansluitende trein was uiteraard al weg, de volgende had 5 minuten vertraging.
De laatste overstap wel gehaald, al was het maar omdat daar een overstaptijd van oorspronkelijk 19 minuten op zat.
Aankomst op bestemming een half uur later...
De weg terug:
Stoptrein: op tijd.
Eerste aansluiting gehaald, overstaptijd 4 minuten.
Tweede overstap, gehaald, ook hier zaten genoeg minuten tussen.
Tot het moment van vertrekken was aangebroken en er omgeroepen werd dat we nog niet weg konden, de machinist was een storing aan het verhelpen.
Dat was een hardnekkige, blijkbaar, want na 5 minuten kwam de mededeling dat de trein werd opgeheven...
Dus met z'n allen twee perrons verder voor de volgende trein. Met elk kwartier een trein, duurt dat niet lang.
Gelukkig was het een dubbeldekker-zesje, want (te) vaak wordt een viertje ingezet en dat is toch echt te weinig.
Dacht ik onderweg nog als pluspuntje dat de overstap op mijn laatste trein nu een stuk korter zou zijn, dat was even te vroeg gejuicht…
Een perron vol met mensen deed al een vermoeden rijzen dat er iets aan de hand moest zijn.
En jawel: "er rijden geen treinen door een defecte trein"
Dus dat werd nog een lange wandeling in plaats van de voorziene korte.
Gelukkig was het voor de verandering eens droog...
Hopelijk gaat het aanstaande zaterdag beter, dan moet ik naar een trein die ik niet mag missen, simpelweg omdat er geen volgende is. Ik ben er nl. dienstdoend vrijwilliger op...
freebird, man, 12 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende