38126 Maar als die ijver tot démythologiseren bij
Thomas ALTIZER
& William HAMILTON
uitloopt op en ontaardt in
volledige ontkenning van ‘t mysterie,
kunnen we ons terecht afvragen òf híer dàn nog wel sprake is
van een “JÓÓDS-christelijke theologie”?
‘Wanneer Christos/Masjiach niet ìs òpgestaan, dan is onze prediking hòl geworden’,
zegt Sja’oelPaul!
En de heilige Isaac de Syriër
stelt het nòg scherper: “De enige onherstelbare zonde is onverschilligheid
ten aanzien van de wederopstanding
van Christus”!?
Wanneer men de werken
van Robinson of Harvey Cox leest,
krijgen sommigen het gevoel dat hùn horizontale conceptie
van het christendom hen tegen wil en dank meesleept naar die “morele God”,
die zij beweren te bestrijden?
Aldus lijken zij genoopt
‘t exclusief bijzondere van het euangelie terug te blijven voeren
tot een soort van humanitair zachtaardig socia-lisme ten behoeve van de stoelenzetters v/d VN?
De apophatieke opvatting of de ‘negatieve’ theologie hield in dat men “God” nooit zou
kunnen begrijpen of beter ‘leren kennen’!
Opvallend is ook dat ‘t artikel in TIME (‘69)
wèl protestanten, rooms-katholieken & Jóden beschrijft, maar in alle talen blijft zwijgen over de zgn. ORTHODOXEN? Niettemin achtte GM zichzelf te behoren tot diegenen die ervan overtuigd zijn dat de orthodoxie in de geestelijke crises van de laatste tijd enige zeer ‘brandende waarheden’ heeft te verkondigen!?
De werkelijke revolutie
van de voorbije 20ste eeuw was de ontmoeting tussen orthodoxie en het Westen?!
Vijftig jaar geleden al bevestigde in het tijdschrift CONTACTS de protestantse theoloog
Jean-Jacques Von ALLMEN dat alleen de orthodoxe kerk ‘n àntwoord kòn geven
op een theologie van “de dood van God”, die ‘n logisch gevolg is
van ‘t Europese nihilisme!?
Ongetwijfeld doelde Berdiajeff alreeds daarop toe hij schreef
“Dostojewsky wìst alles wat Nietzsche wist & daarenboven nog iets meer”....
Dìt ‘nog iets meer’ was i/d eerste plaats de innerlijke overtuiging
dat God bóven àlle námen voor God zal blijven staan, zèlfs boven
het besef van God! Of zoals Dionysius de Areopagiet meent:
“GOD IS NÒCH ZÍEL, NÒCH INTELLIGENTIE, NÒCH KRÀCHT,
NÒCH WIJSHEID: hij (zij/het) ontsnapt immers aan al die redeneringen,
alle aanroepingen, alle wetten; ‘hijzijhet’ ìs bóven en buiten ‘dat àlles’.
Ik vraag het me en “U” àf?! Begin? Verwoording?
Veranderingen? Oorsprong? Symboliek?
Leegte/vòlheid/essentie.......!?”
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende