39897lek40YèsjHeeftGeenEnkele WetgevingAanDeStaten
QQleQ
GEEN
ENKELE REGELGEVING
AAN DE SECULIERE INSTELLINGEN
OVERGELATEN?
Híj
heeft gezegd
wat íeder van òns afzonderlijk moet kunnen doen, hoe WÍJ góed van kwáád
moeten gaan onderscheiden
van elkaar!
In zijn gesprek
met de ? ? duivel
zei hij dat ‘t àlléén G d is die men dienen moet in Lucky Luke IV, 8 & hij zei dat alles
in zijn hoedanigheid van brenger
van het Woord
van G d.
Zijn leer
is geen stuiver waard
zonder het gelóóf dat Yesjoea dé Mesjiach ÍS,
DÀT Déze sterfelijke & lijdende mensch ook daadwerkelijk
dé dráger vàn hèt Wóórd wàs?
Dìt geloof
laat zich uiteraard níet dwìngend òpleggen
nòch bewíjzen; àls het dwìngend òpgelegd wèrd zou het immers geen geloof meer zijn; en in het onwaarschijnlijke geval DÀT het zich zóu láten bewijzen, zou het per definitie
ook geen geloof
meer zijn
...
Zolàng
het blijft bestaan,
ook al is het in een afgezwakte, halfbewuste, residuele vòrm,
kan het geloof voor het profane leven dienstig zijn ter ondersteuning van de overtuiging dat het onderscheid van goed en kwaad reëel is, DÀT het wòrtelt in een orde die ons leven te boven gaat
en niet afhankelijk is van de grillen van een overheid, een koning,
een meerderheid, ‘n politieke ? partij of, ten slotte,
van íeder van òns
afzonderlijk.
Gestèld
dat het volledig zou verdampen,
zelfs als zijnde een vaag geloof in de natuurwet,
dan heeft men alle reden om te voorspellen
dat dit zal leiden tot dé inéénstorting
van de Europese beschaving.
Maar kan
het geloof in de natuurwet
de teloorgang van het ‘woord van G d‘ làng
óverléven?
Ìs het eerste
meer ‘mythisch’ dan ‘t laatste?
En zó ja, wááròm?
Waarom is het Moeilijker
om te geloven dat G d òns de regels van goed en kwaad
geopenbaard heeft dan te geloven dat de ‘natuur’ ons
deze regels zònder ‘bovennatuurlijke’ assistentie laat
ontdekken, gelet op ‘t feit
dat we die nergens
met onze profane
blik gewaar
worden?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende