40224fl122AlsDeVorstVanQiHemVragenSteltOverDeKunst
QQleQ
VAN HET REGEREN,
RESUMEERT HIJ: ¨LÁÁT DE VÒRST ´N VÒRST ZIJN,
de onderdaan een onderdaan, de vader een vader, de zoon een zoon!¨
{Gesprekken, XII, 11].
Maar déze hiërarchische orde
staat níet voor ééns & voor àltíjd vàst,
zoals de kasten bij de hindoes of ook de onveranderlijke
feodále ràngorden! Confucius roept zelfs òp tot sociale veràndering
èn gáát dáárméé, òndanks z´n openlijke trouw aan de régels v/d Ouden,
ìn tegen de eeuwenoude maatschappelijke orde die in zíjn tijd heerste,
waarin ´n boerenzoon noodzakelijkerwijs bóer wèrd
& de zoon van ´n ambtenaar
óók ambtenaar werd!
¨MENSEN ZIJN DOOR HUN INNERLIJKE AARD ALLEMAAL GELIJK;
ZE VERSCHILLEN DOOR HUN ZEDEN EN GEBRUIKEN?¨
benadrukt hij {Gesprekken, XVII, 2}!
Bóven de waardigheid des bloeds,
´n geboorterecht, verkiest hij de verhevenheid van ´t HÀRT;
hij heeft zelfs de ambitie om de erfelijkheid v/d màcht te vervangen door promotie
op grond van verdienste door studie,
hèt énige wapen dat ècht
van belang is?!
Íederéén die zich verdienstelijk maakt,
heeft daar recht op, zo benadrukt hij in de Gesprekken,
zelfs als hij de meester voor zijn onderricht
maar 10 plakken gedroogd vlees
kan uitbetalen
{Gesprekken, XII, 7}.
En zijn taalgebruik is prachtig;
´t mag tegenwoordig dan wel
misschien bedroevend alledaags lijken,
maar het was nauwelijks een eeuw geleden
in het Westen nog revolutionair
en is dat in meerdere streken v/d heden-
daagse corona-wereld nog steeds:
´Als je weigert om een man te onderwijzen
die de vereiste aanleg heeft,
zul je een man verliezen´
{Gesprekken, XV, 7}.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende