40270fl164Karma,Samsara,Nirwana:InDeRedeVanBenares
QQleQ
EN NÒG
MÉÉR IN DE
DAAROPVOLGENDE LERINGEN, WERKT DE BOEDDHA
zijn eigen opvatting uit van drie noties, die indirect uit de Vedische rijkdom geput zijn
door protesterende exegeten uit zijn tijd die ´t hindoeïsme stichtten, zoals ´t sinds ´t begin
van onze jaartelling/AD gevormd is & zoals wij ´t tegenwoordig nòg kennen?
Karma, samsara & nirwana zijn drie woorden uit het Sanskriet die we ook i/d hindoeïstische & jaïntheologie vinden, maar met definities die niet helemaal het-zèlfde zijn!
Òm ´t subtiele onderscheid te vatten is ut van belang om precies vàst te stellen wàt het Zèlf is, anders gezegd het beginsel dat karma {erfelijkheid, daad/gevolg, eerdere & daaropvolgende} voortbrengt & verzamelt, dat verbonden is aan ´t Wiel v/d samsara & dat ooit, in dìt leven of ´n volgend ´bestaan´, wellicht zal toetreden tòt ´t nirwana?
In Benares omschrijft de Boeddha het Zèlf als een voortdurend verande-rende combinatie van vijf groepen:
´n v/h éne òp ´t àndere moment veranderende verzameling indrukken, gewaarwordingen, vormingen v/d géést & ´t bewùstzijn!
Zich afzettend tegen ´t hindoeïsme verwerpt hij ´t bestaan van ´n permanent Zèlf, ´t atman,
dat híj slechts beschouwt als ´n projectie v/d géést;
híj staat daarentegen de leer vóór v/h ANATMAN, ´t ´niet-Zèlf?
We kunnen dit begrip verduidelijken aan de hand van ´n gesprek tussen de monnik Nagasena & koning Milinda, die a/h eind v/d tweede eeuw voj/bce over de grondgebieden v/h Indisch subcontinent regeerde!
De monnik vraagt de koning aan hem uit te leggen wat ´n wágen is & hij noemt èlk van deze onderdelen: Is ´t de às? ´t Wíel? De touwen? De dissel? En de koning antwoordt ontkennend zodat de monnik hem vraagt òf de wagen nu door àl deze ònderdelen wordt gedefinieerd?
Opnieuw volgt ´n ontkennend antwoord!
Is de wagen dàn íets ànders dan àl die elementen misschien?
Óók dàt níet!
In ´t nauw gedreven zegt Milinda tot Nagasena dat ´n wagen ´t sámenstèl is vàn deze onderdelen ìn ´n bepáálde vòlgorde, & ´t resultaat vàn dit samenstel wordt ´wagen´ genoemd?
Hetzèlfde geldt voor de mèns, antwoordt de monnik hem, waarmee hij zó de boeddhistische definitie van het Zèlf sámenvàt.
Alle
myDiertjes construeren
hun eigen ´belevingswagentjes´:
ieder & alle onderde(e)l(en), elke bezitter/berijder,
de diverse beladingsmogelijkheden & tenslotte nu
hun uiteindelijke ´ĺevensdúúr´?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende