40271fl165LatenWeNuKijkenNaar ´t Karma, DatHindoes
QQleQ
KARMAN noemen!
In hun leer is ´t karman ´t handelen
als geheel, zowel de bedoeling ervan als ´t gevolg,
verzameld in ´n subtiel en onzichtbaar lichaam,
dat de wedergeboorte van ´t
atman beïnvloedt?
De boeddhistische definitie is beperkter:
in de formulering van de Boeddha is karmisch handelen
´n intentioneel handelen (v/h lichaam, ´t spreken of ´t denken),
verricht onder invloed v/h geloof in ´n persoonlijk Zèlf & bezield door ´t verlangen
naar persoonlijke wording.
De alledaagse handelingen
die we vervullen zonder positieve of negatieve intentie
(lopen, zitten e.d.) worden ´zuiver´ of ´neutraal´ genoemd.
Niet ´t handelen zèlf of ´t resultaat ervan, maar de intentie v/h handelen bepaalt dus
de karmische waarde!
Nu wordt deze intentie ingegeven door ons verlangen & onze afkeer:
ik streef naar wat voor mij wenselijk, ik verwerp wat voor mij onaangenaam is.
Als ik hierdoor ´n ander schade toebreng, verzamel ik negatief karma. Als ik de ander help,
verzamel ik positief karma. Maar in beide gevallen houdt de voortgebrachte karmische last
me aan de samsara gebonden. Dat is de wet die de Boeddha
tijdens zijn ontwaken ontdekte.
Samsara is in ´t boeddhisme,
net als in ´t hindoeïsme, de vicieuze cirkel van wedergeboorten
mèt hun bijbehorende smarten. Maar de twee doctrines verschillen uiteraard van mening
over de aard van datgene wàt reïncarneert. Er bestaat hier geen Zèlf, maar vijf groepen die zwaar zijn van hun karmische last & die bij de dood uiteengaan en onmiddellijk weer bijeen-komen
onder invloed van deze last, die ze aan ´t wiel van levens &
z´n stoet kwellingen verbindt.
Gaat ´t om hetzelfde individu,
in die zin dat dezelfde 5 groepen - mèt de làst van hun daden -
weer bijeenkomen voor ´n nieuw avontuur? Boeddhisten verklaren deze paradox
met ´t voorbeeld van ´n kaars waarvan de vlam uitdooft & die je weer aansteekt. De nieuwe vlam
is niet dezelfde als de vlam die is uitgedoofd? Ze lijkt er wèl op: ze hoort bij dezelfde kaars,
die klein of dik was, krom of mooi recht,
al dan niet met ´n stevige pit?
Gezegd moet worden
dat boeddhisten tot vervelens toe
over deze paradox blijven uitweiden.
Over ´t nirwana, ten slotte, de moksha waarover
de hindoeïstische wijzen nooit uitgepraat raken,
zegt het boeddhisme helemaal niets?
Geen woord!
De Boeddha vond
dat speculaties hierover maar ijdel zijn,
in die zin dat de mens nooit iets zàl kùnnen zèggen óver íets wat je begrip, verstand & bevattingsvermogen volledig te bóven gaat!? De oudste teksten gaan ´t verst i/d verklaring van dit begrip, maar ze volstaan ermee te zeggen wàt ´t nirwana
NÍET is?!
Ze beschrijven ´t als
´geen domein waarin aarde, water, vuur of wind is,
geen domein van oneindig bewustzijn, géén domein v/h níets, geen domein zonder waarneming
of afwezigheid van waarneming, geen zon èn géén máán´! In strikte zin betekent nirwana
de úitdoving´?
Maar al met al
gaat ´t níet òm hèt níets:
´t gaat híer, als we de leer v/d Boeddha volgen,
om het uitdóven v/d verlangens
die lijden opwekken.
We kunnen zeggen,
zonder dat we daarmee ook maar iets verderkomen,
dat ´t nirwana ´t hiernamaals v/h lijden is, ´n volledige, eindelijk bereikte vrijheid...
die voor ons mensen onbegrijpelijk is!
Ìs ´t van belàng
er méér óver
te wéten?
De Boeddha
beantwoordde deze vraag met de vaak aangehaalde parabel v/d jager
die zwaargewond raakt door ´n vergiftigde pijl, maar die nog kàn worden gerèd àls men snèl
in actie komt om die pijl eruit te trekken, de aard v/h gif vìndt èn ´t bijbehorend antigif,
om daarna de wond weer te dìchten?
Onze tijd verliezen
aan speculaties over wie nu die pijl wel of niet geschoten heeft &
van welk hout de boog was gemaakt, zou daarentegen absoluut zó
geen enkel nut of andere zin
meer hebben!?
Kamp.
Kogel. Oorlog.
{Il}legaal. Vriend. Vijand.
Bommen en ABC-raketten.
Hongersnood. Burgeroorlogen.
Wreedheid. Toeval. Wetten. Kameraden.
Krankzinnigheid. Brandende dorpen & steden.
Vrouwenhandel. Kinderkidnap. Slavernij.
Geschiedenis. Keus.
Tijd. Plaats.
Ziel....
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende