41218kb33In Marc 1:24 staat dé Titel zelfs in Déze
QQleQ
ZIN:
´Wàt hèb Jíj nu met òns te máken, Yesjoe van Natseret? [...]
Ìk wéét wel, wíe Jíj bènt: dé héilige G ds!´ Híer kàn die aanspreekvorm ´[...] van Natseret´
uit nazireeër, resp. nazoreeër voortgekomen zijn?
´t Is ook interessant om zó´n dwarsverbinding te leggen tussen Klaagliederen 4:7
vlg. de Griekse en Latijnse versie èn ook de verheerlijking van Yesj in Marc 9:2-9?
Want híer wòrdt óver de nazireeërs al verder doorverteld,
dat zíj zíjn àls ¨Réiner dàn sneeuw [...] àls lazuursteen wàs hùn vóórkomen!¨
Yehosjoea´s woorden over de doden, die zèlf maar hùn dóden moeten begraven (Mat 8:22 & Lu 9:60) zouden in ieder geval hùn directe oorsprong kùnnen vinden in NUMERI 6:6 (over ´nazireeër´:
¨ÀL DE TIJD, DAT HIJ ZICH ÁÁN DÉ HÉRE GEWIJD HEEFT,
ZÀL HÍJ BÍJ GÉÉN DÓDE KÓMEN!¨
Véél wíjst erop, dàt hèt nazireeërschap ìn die tijd van Yesjoea aldus ìnhóudelijk rúimer,
ópener èn mìnder strèng gedefinieerd is geworden & opgevat werd dàn ènkel in de wetteljke voorschriften, en wel als ascetische boetedoening mèt nádrùk òp hèt gebèd, waarin gevráágd
wòrdt
òm VERGÉVING VÀN ZÒNDEN!
Van dáárúit bezíen dóet zich ook ´n samenhang vóór tùssen de nazireïsche lévensvorm
vàn Yoch de Dóper èn zíjn boetedoening
èn zíjn Dópe der Bekéring?
SH108
De modernisering dus van het religieuze veld!
Op het macroniveau van het religieus veld zijn er met de modernisering drie cruciale ontwikkelingen verbonden:
religisering, pluralisering, globalisering & religieuze promiscuïteit?
Functionele differentiatie -
de opkomst van functioneel gespecialiseerde velden van functioneel gespecialiseerde velden
van onze communicatie, interactie & organisatie - betreft niet alleen
economie, politiek, onderwijs, wetenschap, de kunsten of sport,
maar ook religie!
Negatief lijkt religie
door deze vorm van modernisering
vele v/d ´niet-religieuze´ taken te verliezen
die ´t voordien direct in eigen regie waarnam:
onderwijs, medische zorg, de opvang van behoeftige mensen,
verklaring v/h reilen en zeilen
v/d lokale gemeenschap,
etceterara.
Maar ze kan zenog steeds indirect beïnvloeden.
Positief gezien
gaat religie zich veel explicieter
& exclusiever op haar kerndomein richten,
de verbinding van het immanente
& ´t transcendente...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende