41222 KB 37 Alleen in het EU van Yochanan luidt
QQleQ
DE INSCRIPTIE
OP ´T KRUIS VAN YEHOSJOEA
´YESJOE, Nazoreeër, Koning van de Joden´
{19:19}. Bestaat er ´n direct verband tussen ´Nazoreeër´
en ´Koning der Joden´? Waren de oude Rechters over Israël,
over wie ´t boek der Richteren ons ook nu nog vertelt, niet rèdders geweest
vol van Géést èn Kràcht, onder hen ook DVORAH, dé van G ds GÉÉST vervùlde vrouw?
De verwijzing naar de (nazireïsche) rìchter SJIMSJON in Luke 1:15,31 èn de beschrijving
van Sjimsjon als dráger van G ds heilige GEEST i/h jodendom van die tijd, ja
de joodse discussie óver zíjn messianiteit laten ´t antwoord toe:
onder ´t niveau van zijn koninklijke pretentie kòn men Yesjoea
àls ´n Messiaanse figuur vàn ´n dergelijke aard beschouwen!
Wie hèm een kwáád hàrt toedroeg
en hèm bij de Roméinen is diskrediet probeerde te gaan willen blijven brengen,
interpreteerde dìt àls ´Koning der Joden´. Wanneer je de richterpersonen Sjimsjon & Dvorah
vanuit de vroegjoodse optiek bekijkt, kun je meerdere dingen verklaren:
de combinatie van een nazireïsche ascese en heilige hélende Geest,
die in ´redder´figuren wonderbaarlijke daden
tot stand kon brengen.
(Men vroeg:
had Sjimsjon àlle gáven van de heilige Géést òf slechts één?)
De heilige Geest bij vrouwen {Dvorah is de v/d heilige Geest vervulde ´vrouw G ds´} verklaart ut verschijnsel van vrouwelijke discipelen
van Yesj!
Ten aanzien v/h feit
dat ´t nazireeërschap werd uitgebreid met de verplichting om òngehuwd te blijven:
Sjimsjon vàlt door toedoen van ´n heidense ´filistijnse´ vrouw, ´t jodendom berispt hem
vanwege déze betreffende begeerte.
Opvallend is het feit
dat dit allemaal in de Verhalen over Yesjoea´s kinderjaren (Luke & Matai) van belang is. -
Blijkbaar heeft Yesj in tegenstelling tot Yoch de Doper vooral de charismatische lijn uit deze overlevering op zichzelf kunnen betrekken. [Vgl. daarvoor Pseudo-Philo: Over Simson (drie hellenistisch-joodse preken; PP: Boek der bijbelse Oudheden, vooral hfst. 30-33, 42-43.]
Kortom:
´Yesj´ geeft zogezien & moderne symbolische beschrijving ´van zichzelf´;
een kenschets v/h verschijnsel ´mènsch´ als uitgangspunt, actuele kernpunten & toekomstige herkenningscoördinatie?
Een illustratie tevens van ´omringende´ religieuze godsdiensten, sekten & ideologische filosofieën:
als evoluerend ´zoogdier´ al vol met creatieve fantasie,
dromerige ´psychedelicatessen´ & alles
ontboezemende romantische
associaties....
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende