41387 129 Net zo onverstandig is vlg. ‘t EU van Yó
QQleQ
DE LIEFDE 💔 VAN DE HERDER,
DIE ZIJN LEVEN GEEFT VOOR ZIJN 🐑 🐑 SCHAPEN?
Geen ènkele herder dóet DÀT!
Híer gebeurt iets soortgelijks:
deze godsdienstige verering vàn èn líefde vóór HÈT ÉNE gáát iedere vorm van rechtvaardiging,
ieder terrein van in sociaal opzicht rechtvaardig handelen te bóven!
Zíj ìs dwáás èn búiten àlle proporties, zoals 💕 liefde nu eenmaal is?
De tegenwerping dat dergelijke irrationele dingen ook wel gebéuren tegenover goeroes en afgoden
èn dat zùlks te dóen dááròm fundamenteel dubieus is, KLÒPT, wat het laatste betreft, zeer beslist:
het gáát òm dwaze, dubieuze dingen!
Àlléén híer wòrdt er zó nog WÈRKELIJK íets gewáágd.
- Bijbelse godsdienst betekent:
àlles òp één ☝🏽 káárt zètten, zònder nú nog énig vàngnet, zònder wèlke vòrm
vàn bevéiliging dan ook?!
HÈT verschìl mèt goeroes en àfgóden,
dé àngstige vráág, òf uiteindelijk niet de verkeerde is bemind en vereerd,
is alleen maar te beantwoorden met een verwijzing naar het Gehéél van deze léér, Dìt Léven,
dit sterven, deze òpstanding...
Vanuit dit inzicht
schreven Marcos & waarschijnlijk óók Yochanan de eerste euangelies.
Want dit zijn ‘toevallige’ samengeraapte verzamelingen van getuigenissen,
die de afzonderlijke dáden & episoden plaatsen ìn ‘n algemeen kader,
dat dàn pàs tot z’n rècht kòmt?!
Om deze reden vertellen Marcos (14:3-11) & Yochanan (12:1-
Déze Buitengewoon Aanstootgevende Gebeurtenis pas tegen het einde van het optreden van Yèsj,
‘àls de lézer al méér begrijpt’!?
Al nèt zó aanstootgevend is ook
Yesjoea’s pretentie tegenover alle andere dingen van de schèpping, tegenover de vijgenboom,
waar hij 🍉 🍇 🍈 vruchten van verwàcht, hoewel het géén oogsttijd is (Mark 11:13), tegenover de ezel, waarop nog niemand gezeten mag hebben (11:2) & tegenover het 🌾 graan op het korenveld, dat zijn discipelen moeten uitrukken - niet omdat Yèsj honger heeft (dat wel bij Mat & Luke),
maar omdat ‘t hèm op de sjabbat behaagt,
dwàrs dóór ‘t korenveld te gaan
(Marcos 2:23-2.
Óveràl gedraagt Yesjoe zich
als heer en meester óver de schepping.
Híj vervloekt de vijgenboom, omdat hij zijn dienst als hofleverancier niet heeft vervùld,
ook al kòn hij helemaal geen vruchten dragen?!
Bij het korenveld
ontziet Yehosjoea niet alleen
de jonge planten niet, hij neemt ‘t ook nog eens op de koop toe
dat dáárbíj ongeoorloofde veldarbeid op de sjabbatdag
wordt verricht!
Weliswaar heft hij daarmee niet
het sjabbatsgebod òp en gedraagt hij zich volgens ‘t principe
dat de uitzondering de regel bevestigt.
Maar hij
beschouwt zichzelf als de uitzondering!
Wíe ÍS déze Yehosjoea
WÈRKELIJK?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende