41571 De opstanding van Yèsj - wat betekent die nu
QQleQ
VOOR
HET GELOOF?
Yesjoea verkondigt ´n
´G d´ die door de argeloosheid
van de mensen gewoonweg geprovoceerd,
tot hàndelen aangespoord wìl worden! Daaròm roept Yesjoe òp
òm ´nèrgens voor te zòrgen of bezòrgd te zijn´: óók helemáál níet bàng te zijn
& zorgen te hebben ten aanzien van de dóód?! ´t ´Vríj zíjn van àlle zorgen´ WAARTOE HIJ AANSPOORT, provoceert die hemelse Vader tòt òpwèkking ten aanzien van de móórd òp Yehosjoea, waarin hij zich zorgeloos begééft? Zó zegt YÈSJ IN LUCKY LUKE 12:7 ¨JA ZÈLFS DE HAREN VAN JE HOOFD ZIJN GETÈLD: WÉÉS DÙS NIET BEVREESD!¨ Die opwekking van Yèsj is dùs dááròm gewóón-wèg één v/d eigenschappen van G d, waarover Yèsj óók al bij
andere gelegenheden
spreekt!?
Dé betekenis
van de boodschap van die opwekking
ligt óók niet in ´n persoonlijkheids-cultus, maar mèt zíjn hàndelen
dóórbréékt G d de normale toestand, dàt dóden dóód móeten zijn & óók blijven?!
Hij hèft dáárméé de régels van datgene wat normaal is, precíes zó òp àls de vrouwen
die Yèsj zó maar hùn héle levensonderhoud of ´t jaarlóón van ´n arbeider
i/d vorm van ´n geurige
zàlf géven....
Dááráán
ònderkènnen wíj:
Yehosjoea ìs dé plááts wáár G d èn mèns
elkaar òntmóeten! En dàt betekent eenvoudigweg het ophèffen
vàn àlle dóór gierigheid gemotiveerde grènzen! Mènschen wòrden ìnééns vríj
òm àlles te géven èn G`d sprìngt ìn zekere zìn óver zíjn éigen schaduw,doordat híj {zíj/hèt}
zich als dé lévende G d zonder enige beperkingen
bíj de mènschen eeuwig
manifesteert!
Béide
hóren bíj elkaar,
beide zíjn elementen vàn één ènkel gebéuren!
Mensen handelen als gekken uit liefde en veréring voor Yehosjoea -
èn ´G d zèlf´, Díe hèt Léven ìs, kènt géén grènzen, maar láát ´n stùkje van zijn [haar/het] zégevíerende,
& ònverwóestbare léven ìn Yesjoea´s àlòm
tegenwoordige wèrkelijkheid
wòrden.
Maar dàt ìs
hèt hàndschrift van
de schèppende ¨G d zèlf¨?!!
Òpwèkking ìs dé besslìssende dáád ìn G ds òpstand tegen de grootste & machtigste héér,
de dood!? Zó gaat het niet om de éne of andere vorm van ònsterfelijkheid,
waar men èrgens ´tòch àl´ wel op moest rekenen,
maar het gaat om een déél van de
´laatste gebeurtenissen´?!
Tenslotte
is de opstanding van Yèsj
alleen maar lichamelijk vóór te stellen!?
Want ´t jodendom uit die dagen kent geen scheiding v/h lichaam en de zíel...
Wie de opwekking van Yèsj alleen maar ´psychisch´ wil opvatten, reduceert ´t ¨christendom̈ weer
tot ´n ¨heel verstandige¨ aangelegenheid & òntnéémt dé bóódschap alle stout-
moedigheid & èlk - misschien onaangenaam -
profíel!
Maar
´t is vooral om
de volgende reden belangrijk
òm over de lichamelijkheid v/d opstanding te spreken:
niet op ´t terrein v/d bedoelingen & gedachten, maar in onze werkelijke daden
èn mèt òns líjf wìl G d erkènd èn verhéérlijkt worden?! Op dit terrein wil hij/zij/het óók in
en met Z´n Ópenbáring ¨ZÍ́JN DÓEL BEREIKEN¨. Zoals wíj G`d nú àls geheim & ìn z´n ¨verborgenheid¨ beléven, wanneer wij de ondoorgrondelijkheid & taaiheid van ons lijf wáárnemen,
zó zàl óók de innerlijk bedoelde bevrijding van ons lijf vàn àlle verstoring
èn v/d slavernij v/d doffe dood hèt dóel v/d openbaring
van G d zijn?
Zoals G d
o/h gebied v/d lichamelijkheid èrkènd wìl wòrden,
zó zàl hij/zij/het ook op dit héle terrein dé mèns ààn zijn/haar heerlijkheid láten deelnemen!
Òpstanding ìs dáaŕòm geen ouderwets soort van geloofsartikel of dogma, waarmee jij jouw orthodoxe opvattingen zou kunnen bewíjzen, om je van de anderen te onderscheiden! Integendeel:
het gáát òm ´n buitengewoon stoutmoedige uitspraak, die zo nú ook al òns héle
bestaan betreft: het einde, het dóel, dé zìn ìs níet de dóód,
maar het léven!
En dáárúit
ook vloeit vóórt: ´t ´christendom´
bestaat hier niet meer uit ´n ´opvatting´
of ´n ´léér´, maar ́ is in z´n uiterste consequentie
vooral een creatief ophèffen vàn hinderlijke barrières.
Onze oorsprong, familie, je vader en moeder,
zoon, dochter, kleinkinderen, rotsen,
zandkorrels, steen, water, licht,
lucht, planten, bomen,
dier en mens...
Lichaam &
geest.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
21 apr 2023
44286262 Die twee monotheïstische godsdiensten
-
O
21 apr 2023
44285 Stenen Tijdperken: Verleidelijke Godsbeelden
-
O
20 apr 2023
44284261 Er woonden al Joden in Antiochië sinds de
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
vorige
volgende