EN DE SCHEPPING NOGAL ABSTRACT,
er waren {ook} theorieën waarin G d ´n déél van het bestuur van de wereld
overdroeg aan mènschen? In de Gelijkenissen van Henoch, ´n apocalyptische tekst
uit de vroege eerste eeuw na Chr. {AD}, krijgt ´de uitverkorene´
´n troon aangeboden om de mensheid
te berèchten!In ´t al even oude
Testament van Avraham verneemt die aartsvader
dat G d de beoordeling van de overledenen heeft overgedragen aan een man,
´stralend als de zon´, van wie later wordt verteld dat dit Adams vermoorde zoon Abel is!
Beide teksten gaan terug op het boek Daniël, waarin te lezen valt dat in de Eindtijd ´iemand
die eruitzag als een mens´ mèt de wòlken zal komen èn ééuwige heerschappij zou worden gegeven?
De auteur van Daniël[/i[ bedoelde hiermee ´het volk van de heiligen van de hoogste G d´, maar
de auteurs v/d Gelijkenissen van Henoch & ´t Testament van Avraham lieten
deze uitleg voor wat ze was & presenteerden één mènsch àls G ds afgevaardigde
òm de wereld te beoordelen. Er zijn voldoende aanwijzingen dat de engelen,
oftewel cherubijnen, serafijnen, de zon,
de Geest èn het Woord van G d
óók al werden
veréérd?
´De uitverkorene´
werd vereerd door ´de koningen,
bestuurders, magistraten & anderen die de wereld regeren´?!
´n Jood op ´t Egeïsche eilandje Rhenaia riep G d met de engelen aan om ´n moordenaar op onaangename wijze aan z´n einde te laten komen, terwijl de novelle Tobit ´n scène bevat waarin twee vrome mensen zich ter aarde werpen voor de engel Rafaël, die hen erop wijst dat ze uitsluitend
G d mógen prijzen - ´n advies dat alleen betekenis heeft
àls er destijds werkelijk Joden waren
die tot de engelen
baden.
Genoeg
voor vandaag, hoop ik.
Tijd voor íets
anders
...