MANIER ÒNTSTÁÁN:
aan de hand van alledaagse zaken
ontdekten de betrokkenen éérst dat ze niet dezèlfde opvattingen hàdden,
vervolgens benóemden ze [indien mogelijk] die verschillen,
dááròp vòlgde dé Kéuze òf men er ´n Bréékpùnt van wìlde máken èn,
wanneer dit inderdaad zó wàs, groeiden al die groepen & sub-belanghebbenden
vaak nòg stééds vèrder úit èlkáár?
Láter, misschien pas ná nòg wéér eens
herháálde conflicten & messenslijperijen,
kwamen ze erachter dàt ze dàchten vànúit verschìllende ááńnámes èn begonnen ze
pas echt goed ná te denken over al die doctrinaire
´extreme´ verschillen!
Systematiek werd
pas later áángebracht,
ter rechtvaardiging van allang genomen beslissingen {èn vergìssingen}?!
Daardoor wàs zó´n systematisering zèlden ècht vòllédig
& nóóit vòldóende consequent dóórdàcht!?
Géén theologisch systeem,
antiek òf modèrn, ìs óóit consistent...
De sadduceeën waren er bijvoorbeeld van overtuigd
dàt dé Tempelcultus móest pláátsvinden ìn Yeroesjalayiem,
maar dàt vàlt níet te baseren òp de dóór hèn àls canoníek èrkènde Wèt!
Zo kenden de opvattingen van alle Joodse stromingen hùn
ìncònsistènties èn ìntèrne tégenspraken, díe stuk voor stuk hèt ònvermíjdelijke gevòlg wáren
vàn ´t féit dàt ut gìng òm rationalisaties àchteràf?!
Voor de meeste Jóden zullen déze kwèsties van maar
wéinig betekenis zíjn gewéést!
Die úitlèg vàn dé Wèt wàs àllàng eigenlijk alleen nog maar van
enig belang vóór ´schriftgeleerden´ èn mensen die graag wilden aantonen dat ´anderen´
òngelíjk hàdden?
Tot deze laatste categorie behoort Flavius Josephus, die van mening wàs
dàt dé Vàl vàn Yeroesjalayiem in 70 AD/na Chr. {toen hijzelf al 43 jaar oud was},
dé Verníetiging vàn dé Tèmpel,
het éinde van ´t Dagelijke Òffer ~ kortom,
dé òndergang van het Jodendom ~ wáren veróórzaakt
dóór de Òpkomst van ´n aan de religie
vréémde ´víerde filosofie´?
Déze analyse dwòng hèm
úit te lèggen wàt àl die verschillende stromingen ìnhíelden,
en zó kòmt ´t dàt híj i/d Joodse Oorlog, als hij de Romeinse annexatie heeft bereikt,
typeringen bíedt v/d sadduceeën, farizeeën & ´essenen´!
Toen hij die stof i/d Joodse Oudheden
opnieuw behandelde, bood hij ´n tweede schets.
En zó hebben wíj ènkele catalogi van feitjes, mekkerende schapen & geiten, nijvere bijen,
ietwat rommelig wellicht, maar ´t is misschien nu wèl duidelijk dàt Josephus dríe groepen doctrinair al
zuiver wéérgééft èn één níet?
Het lijdt geen twijfel dàt déze stromingen bestaan hèbben,
maar de wijze waarop Flavius Josephus ze typeert
roept vrágen òp!
We komen er vast
en zeker wel weer op terug bij voldoende gezondheid, regen,
wind & water dienende.
Er hèbben
zich zéker verànderingen
vóórgedáán i/d twee eeuwen tussen Jonathan
èn de Vàl vàn Yeroesjalayiem, maar Josephus besteedt áán díe òntwìkkeling
géén áándàcht! Óók is onduidelijk wàt híj nu éigenlijk be- & òmschrijft:
typeert hij de stromingen zóàls déze bestònden òp ùt mómènt vàn
annexatie, zoals hij ze had léren kènnen tijdens zijn jeugd
{*37>} òf zoals hùn laatste aanhangers
zich pas na de verwoesting vàn
dé Tèmpel hèrìnnerden? Òf
presenteert hij een
Grootste Gemene
Déler?