REINHEID, HUWELIJKS~
CONTRACTEN, KALENDERS OF LANDBOUW
ZULLEN DE ROMEINSE AUTORITEITEN AL EVENMIN
VERONTRUST HEBBEN?!! Dat wil echter niet zeggen
dàt er géén politiek bedreven werd!De Babylonische Talmoed
bevat ´n oud lijstje van door Yochanan
genomen beslissingen, waaronder het besluit dat priesters,
als ze op ´n verhoging klommen om een zegen uit te spreken,
geen sandalen mochten dragen. Want zó hàdden ze dàt ooit óók
gedáán ìn de Tempel! Dit lijkt misschien ´n trivialiteit, maar in feite
stelde Yochanan de priesters voor een keuze: òf ze hàdden geen ènkele táák meer
{DÉ TÈMPEL WÀS IMMERS VERWOEST!} òf ze kregen ìn de synagogen ´n bescheiden privilege ~
maar òp gezàg vàn dé ràbbi úit Javne! Iets dergelijks valt te zeggen over een andere
ogenschijnlijk onbeduidende kwestie:
het blazen van ´n hóórn,
de
SJOFAR,
met Nieuwjaar! Dìt wàs
altijd gedáán ìn de Tempel
& de synagoge, maar àls de eerste dag
van het jáár ´n zaterdag was, werd de sjabbatsrust
in àcht genomen èn klònk de muziek àlléén in de Tempel!
Dit probleem deed zich vóór in september 71, toen ´t Joods Nieuwjaar
òp ´n zaterdag víel! Yochanan bepaalde nu dat voortaan de SFOFAR zóu worden
geblazen òp de plááts wáár het gerechtshof was, oftewel ìn JAVNE!
In feite streefde Yochanan er dus naar dat zíjn institúút,
wèlke status ´t ook moge hebben gehad,
zoveel mogelijk taken zou overnemen
vàn Yeroesjalayiem!
Wàt kòn wòrden
gecòntinueerd, moest ook
zoveel mógelijk wòrden gecontinueerd!
Yochanan ìs dé verbindende schakel tussen
het farizese èn het rabbijnse Jodendom, maar ´t zou overdreven zijn
om te zeggen dat díe continuïteit vòllédig was?! In de discussie tussen de huizen
van Sjàmmáï en Hìllél kózen Yochanan èn zíjn léérlíngen voor de láátste, wat betekent
dat ´n aanzienlijk déél van defarizese tradities terzijde werden geschoven!?
Óók maakten de rabbi´s hun éigen kéuzes:
´t Misjna-traktaat
EDUYOTH
begint met een opsomming
van disputen waarin zowel Sjammaï àls Hillel
volgens de rabbi´s òngelijk hadden. Bovendien werden
in Javna zaken tóegevoegd... Zó werden de eerste stappen
alweer gezet òp dé Wèg die zóu léiden tot ´t ontstaan v/h rabbinaat!
Tot dàn tóe was de titel van RABBI, die zoiets als ´meester´ betekent, ìnforméél
gebruikt voor mensen van gezag, maar nú werd het rabbinaat ´n fùnctie waarvóór je
een tíjd in de leer moest zijn geweest bíj erkènde rabbi´s! De Titel werd aan het einde
v/d léérjaren overgedragen door
´n ritueel van handoplegging!
Het rabbinaat lijkt
de farizese genootschappen
al vrij snèl te hebben óvervléugeld; we hóren er
in ieder geval níet véél meer van? Al met al lijken de rabbi´s in Javne,
nu er geen hogepriester meer wàs, geprobeerd te hebben om ´n vorm van religieus gezag
te hèrstèllen! Ze deden dat terwijl de Joodse wéreld nog steeds in rep en roer was: toen Yochanan
in 71 zijn oordeel gaf over ´t blazen v/d Sjofàr, moest de STRIJD òm Metsada nog begìnnen!
Of het rabbinaal gezag ìn déze jaren al door véél mensen werd aanvaard,
valt niet meer uit te maken; er was bijvoorbeeld nog altijd óók ´n Tempel
in het Egyptische LEONTOPOLIS, die dáár óóit dóór hogepriester
HONI IV was gebouwd! FJ verteld dat déze zó véél óud-
òpstandelingen aantrok, dat zowel de Alexandrijnse
Joden als de gouverneur van AeGYPTe
veròntrùst ráákten?!! In 74 kwam ook
aan deze laatste Joodse Tempel-
cultus ´n éinde, maar tòt dàt
moment wàs Leòntopolis
´n concurrent vàn Javne! ´n Ander alternatief
was de rabbijnse machtsáánváárding was Agrippa II?
We zagen al dat FJ van oordeel was dat dìt ´n góede kéuze
zou zijn! Er kùnnen heel goed àndere partijen geweest zíjn die dit
machtsvacuüm wìlden vùllen? Kortom:
er valt nog berevéél ná te speuren
van dichtbij tot ´heinde & verre´: op àlle
gebieden des levens! Íederéén kan dáár z´n
stééntjes, botjens & beentjes aan bij-
dragen: èlk moment v/d dag
& de nacht kun je je ´t ape-
zuur goochelen op google,
smoogle, droogle &
poogle!