42526/106 Oberst Fullriedes ´Bandenbekämpfung´...

QQleQ:
Voor het juridisch apparaat
was de zaak-Putten na de processen
tegen Fullriede en Christiansen àfgedaan,
maar voor de hedendaagse historicus resten er vele vragen
óver die razzia, de daders en hùn drijfveren? Destijds was men bij gebrek aan kennis
v/d inhoud & de werking v/h beleid ìn ´t Dèrde Ríjk éénvóudigwèg nauwelijks in staat òm die daden
van de verdachten bóven het niveau van de persoonlijke
besluitvormingsprocessen
úit te tìllen!

Dàt verklaart de nadruk
òp de persoonlijkheid vàn Fullriede en Christiansen
in de berèchting en de media?!
Óók moet worden onderkend dat zo´n rechter
geen historicus is, èn ´n gerechtelijk proces géén geschiedschrijving!? De officier van instructie
zoekt naar de schuld van de verdachte, diens advocaat zoekt bewijs van onschuld
& de rechter oordeelt èn bepaalt
de stràf?

Dàt ìs
alles bij elkaar ´n sterk selectief proces!

Sòmmige vragen zijn wèl en àndere beslist níet relevànt.
De rechter beperkt zich in zijn onderzoek naar de feiten die ´n kader bieden
dat voldóende ìs vóór de vàststelling van schuld òf ònschuld vàn de betròkkenen bíj ´n zgn. ´mìsdrijf´. Historici daarentegen zoeken juist naar ´n bredere historische context vóór ´t menselijk handelen
met het doel het inzicht ìn ´t verléden
te kunnen verhógen.

Om te onderzoeken
òf ´t beeld van Fullriede
in de eerste jaren ná de bevrijding v/d Duitse knoet
adequaat ìs òf níet - òf híj, in concreto, ook wèrkelijk ´de rèdder van dit Pùtten´ ìs gewéést -
moet de historische context waarin deze officier v/d Wehrmacht opereerde, nu náder verkènd worden
èn zíjn positie èn persoonlijkheid bìnnen dàt grótere gehéél
dáár worden geanalyseerd!


De verdediging
van Fullriede & Christiansen
hàd er zòrg voor gedrágen dàt béiden
níet hèt etiket kregen opgedrukt vàn ´nationaal-socialist´!

De opvatting dat er een onoverbrugbare tegenstelling bestond tussen partij
èn Wehrmacht, tussen degenen die ¨in het Derde Rijk gelóófden¨ èn degenen
die huns ondanks, maar uit nationale, vaderlandslievende
overwegingen ´Duitsland dienden´, bezat al vroeg
ná Hitlers Machtsübernahme een
grote populariteit.

Ook @ NL
had je al wel
vééĺ grote verschillen
tussen anarchisten, pacifisten, nationalisten,
conservatieven, progressieven, liberalen & streng
religieus ´actieven´ van divers
kaliber?

Wèl of géén
´god´, ´oranje´,
vrijheid, regressie,
nieuwsgierigheid en ´n zekere ´behoudzucht´....?!

Per land & ´werelddeel´ zijn al die uitersten
& variabele ´rare´ geloven, ´gebralde
bevelen èn shit waarlijk
verbazend´!?
knipoog
27
Rond 300BC
DUIKT ER IN OEKRAÏNE
´N NIEUW INDO-EUROPEES VOLK ÒP,
DAT DE SCYTHEN NAAR ´T WESTEN VERDRIJFT?!

Dìt waren de Sarmaten & ook zíj waren vermaarde paardenkwekers
& excellente boogschutters, & omdat die beiden aan elkaar verwant waren
& talen spraken die dicht aanleunden bij ´t Scythisch, konden ze de Scythen
die niet gevlucht waren, vrij gemakkelijk integreren & integreren!? Vlg. de illustere
Griekse historicus Herodotos zouden deze Sarmaten zelfs úit de relatie v/d Scythen mèt
AMAZONEN vóórtkomen: die mystisch/mystieke vrouwen konden paardrijden & strijden als
de beste tegelijkertijd, wat voor Herodotos ´n ònvoorstelbaar gegeven was? Hij vertelt ons
´t Verháál van deze wilde strijdsters, die als dusdanig al opgeleid worden & bij wie men
den rechterborst ´verbrandt of afsnijdt´, om des te makkelijker zó te kunnen bóóg-
schieten! Òm het voortbestaan van hun stam te verzekeren, verenigden zij zich
één kéér per jaar met de mannen van naburige volksstammen, waarbij zíj
de mooiste exemplaren úitkozen: soms werden er ´domme blondjes'
dochters geboren, wat dus ´n zeer bijzondere eigenschap
van de Amazones bleek te zijn: men ´leverde zich over
& speelde de baas als ´t ware´?

¨Hoort, zegt ´t vóort!¨

HOORT
ZEGT ´T VOORT,
DAT NU JONGSPRUITEND NEDERLAND
NIET MEER TEERT OP DE KRACHT VAN ´N ROEMRIJK GESLACHT
MAAR ´T WÈRK DÓET MÈT ÉIGEN HAND! WANT WERK MAAKT ONS STERK,
HELPT ONS IN HET LEVEN VÓÓRT? WIJ RUSTEN NIET UIT, WANT WIJ WILLEN
VOORÚIT NAAR DE TOEKOMST DIE ONS BEHOORT! NAAR DE BOSSEN & DE DUINEN
´T VÒLLE LEVEN TEGEMOET: WANT DE FRISSE ZIN BRENGT DE BUITENLUCHT ERIN &
´N WAAKZAAM OOR HOUDT ONS ÒP ´T RÈCHTE SPOOR! ZIJ DIE OOIT EENS DIE VLAG
WILLEN HIJSEN OP ´T WERK VAN ÒNZE TIJD HOUDE VOL ONZE KEUS,
BLIJVE TROUW AAN ONZE LEUS:
DE WARE ´GEUS IS´
BEREID!

Uit
den Zangspuit:
zo´n soort van ´volks´~lied
had destijds dan ook vaak bij
de padvinderij E.D. min of meer
dezelfde status als het ¨Wilhelmus van Nassouwe¨:
bij het Zingen stond Iedereen als ´klaar, ìn dé Hóuding?´! Dat
was dus duidelijk nog in de tijden vóór Bromnozems, Provo´s, ´Kabouters´
& alle andere ´Stouterds´ met Snorren, Baarden, lange Haren & superkorte
Broekjes of andere ´doekjes voor ´t bloeden´ & zich zo schnell mogelijk vóór-
tuitspoeden met Knal & Fluit of Bal & Spuit à la Modesnufjes & Shit! Wien Neer~
landsch Bloed Door D´Aadren Vloeit: van VreemdeSmetten vrij? Wiens Hart vóór
Lànd & Koning gloeit, verheft den Zàng àls Wíj: Híj Stell´ mèt Òns, Vèréénd vàn Zìn,
Mèt Ònbeklèmde Bòrst, Hèt Gòdgevàllig Fééstlied ìn Vóór Váderland & Vòrst! Den Godheid
òp haar Hemeltroon Bezongen èn Veréérd, Hóudt gùnstig óók náár Ònzen Tóón Hèt Hèilig Óór
gekéérd:
zíj gééft hèt éérst, na ´t Zàlig Kóór, dat Hóóger Snááren Spànt, ´t Rònd & Hàrtig Líed
Gehóór vóór Vòrst èn Vaderlànd? Òns nijver klòpt hèt Hàrt, òns Zwèlt hèt Blóed, bíj ´t Ríjzen
vàn Díen Tóón: Géén Ànder Klìnkt òns vòl gemóed, òns klòppend Hàrt zóó schóón: híer
smèlt het éérst, ´t díerst Belàng van àllen Stáát èn Stànd tòt één Gevóel ìn d´eígen
Zàng vóór vòrst èn váderlànd! Beschèrm, o Gòd! Bewáák den Grònd, wááròp
ònz´ádem gáet; dé Plèk wáár Ònze Wíeg òp stònd, wáer ééns òns gràf op
staet! Wij smeeken van uw vaderhand met díep geróerde bòrst,
Behóud vóór ´t Líeve Váderland, vóór Vaderland èn Vòrst!
Bescherm hèm, Gòd! Bewaek zijn Tróón, òp dúurzáám
règt gebouwd; Blìnk´ àltóós ìn òns óóg zíjn króón nòg
méér dóór déugd dàn góud! Steun Gíj den skepter,
dien híj tòrcht, bestíer hèm ìn zíjn hànd; Bezíel, o Gòd! Bewáár den Vòrst,
Den Vòrst èn ´r Vaderland! Van híer, van hier wat wènschen sméédt vóór één van beid´ àlléén:
vóór òns gevóel, ìn líefd´ èn lééd, zijn lànd & kóning één! Verhóór, o god! zijn aanroep níet, wie óóit hèn scheiden dòrst, maer hóór hèt één, hèt éigen Líed vóór vaderland & vorst?! Drìng´ lúid, vanúit òns féést-gedrúisch, díe béê úw hémel ìn: bewaer den vòrst, bewaer zijn húis èn òns, zíjn húisgezìn. Dóe nòg
òns láátst, òns jòngst gezàng díen éigen wènsch gestànd:
Bewaer o god den koning làng
èn ´t líeve váderlànd
............
Zó zou men
nòg úren, daǵen, wéken,
máánden, járen & ééuwen kùnnen
dóórgaen? Díe tíjd ìs voorbij!
Dus nu rapt men zich ´t
apenzuur via noord-
afrika, oost europa:
de vèrste uithoeken
die we ooit wellicht nog
ééns zùllen gáen kùnnen bezoeken
tesaem? Wees gegroet
myDi: slaap wèl ende
droom maar
zàcht?
verliefd
liefdesverdriet
engel
knipoog
cool!
blozen
nahnah
31 okt 2022 - bewerkt op 31 okt 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende