44795’47Deze juist geciteerde voorbeelden getuigen

QQLEQ

VAN EEN UNIVERSELE
GEESTDRIFT OF MINSTENS BELANGSTELLING
VOOR DE BEREIDHEID OM EIGEN LEVEN ÒP TE ÒFFEREN,
HETZIJ VOOR DE KEIZER ALS REPRESENTANT VAN HET GEMENEBEST,
HETZIJ VOOR EEN GELIEFDE IN DE NAASTE
OMGEVING, HETZIJ VOOR EEN IDEAAL
OF EEN OVERTUIGING!

De mentaliteit maakt zich
voor ‘t eerst breed in de eerste eeuw na Chr.,
zowel i/d Grieks- als i/d Latijnstalige sectoren v/h Romeins keizerrijk?
De lùst tot zelfopoffering ten bate van iets of iemand {b}lijkt ‘n spontaan opkomend
verschijnsel te zijn, typerend voor
de vroege keizertijd...

Hiermee is ook de vraag
naar de herkomst of oorsprong v/d idee 💡
v/h ‘plaatsvervangend offer’ in 4 Makk. & bij SP alweer
op ‘n ander niveau gebracht?! Hoezeer ook conceptioneel & terminologisch klassiek-Griekse
literaire motieven herkenbaar zijn & blijven, hoe nuttig en ìnderdáád revolutionair ook
de analyses van deze overeenkomsten bij Williams & Hengel zijn, ‘n verklaring
v/d plotselinge opkomst van dit ‘heilbrengend’ motief
bij twee Joodse auteurs uit ‘t midden v/d 1ste
eeuw “AD” kunnen zij niet zómaar
ècht geven!?
Beide auteurs,
zij ‘t vanuit verschillend perspectief,
zágen zich geconfronteerd met deze (binnen de Joodse levensbeschouwing níeuwe)
opgaaf ‘n zìn te geven aan de dood 💀 van ‘n voorbeeldig persoon of populaire personen...
Voor de auteur van 4 Makk., die de dood van Joodse martelaren graag wilden verheerlijken, was dit
‘n vrije schikking/beslissing, en voor SP, die graag de dood💀van zijn Messias had
te verantwoorden, ahw. ‘n
bittere noodzaak?
Voor géén van beiden
was ‘t echter noodzakelijk of onvermijdelijk òm déze zìngeving te verkíezen,
waar er zich naast het zgn. The ‘Plaatsvervangend Zoenoffer’ óók nog best wel andere motieven
zèlfs vanúit de Joodse cultuur aanboden & zó óók wel geëxploiteerd werden:
bijvoorbeeld die dood v/d Beloofde Mesjiach àls ‘n Aankondiging van ‘t
Ríjk van “G D”, de dood v/d láátste Rechtvaardige àls Signaal
v/h Eschaton, enzovoorts!
De materialen
voor deze keuze wèrden m.i. geleverd
door de ideologie & de maatschappelijke mentaliteit v/d hellenistisch-Romeinse cultuur
van díe tíjd, waarin ze sociaal & cultureel ~ met name juist ook via toenemend gebruik van het Grieks
óók in ‘t Palestijns Jodendom ✡️ ~ veel hèchter geïntegreerd waren dan wíj ons enkele decennia geleden konden en/of durfden voorstellen? We concluderen dus dat ideeën 💡 die lànger leefden
i/d heidense wereld 🗺 v/d éérste eeuw ná Christos hebben peet gestaan
bíj één v/d méést fundamentele geloofsartikelen van het christendom
✝️, dé ìnterpretátie vàn YEHOSJOEA’s. “KRUISDOOD” àls ‘t
heilbrengend & plaatsvervangend
‘zóenòffer’!?
Traditioneel Griekse
Literaire Motieven hèbben dáárbíj hùn Ròl gespééld,
èchter méér als referentie dan als kata-lysator?! Zó zit blijkbaar fysieke, mentale,
culturele, sociale {‘on’-}veranderlijke (r)évolutie in èlk ànder: ìn ònszèlf ook al eeuwenlang díep verankerd, creatief geïnspireerd als plotselinge toevallige gebeurtenissen ons beïnvloeden
in woord en daad, kleding, hàndel, wandel & hoopgevende motieven,
diep geworteld verlangen naar échte en uiterst kostbare
wáre verlangens naar rècht, áándacht, líefde, vrijheid,
bevrijding & eindeloze altijdweer overal
Beïnvloedende “Ontdekkingsreizen”?!

Sterrenstelsels 🌌,
🌞 zonnen, 🌓 manen,
🌟 sterren 🌟 planeten 🪐
in & rondom ons!? ‘t Zìt erin èn komt erúit:
onophoudelijk, onverbiddelijk, met horten & stoten dag &
nacht, m/v/k uit de planten 🌱 & de dieren...
onze zintuigen, dromen, ogen, oren, néus,
huid, bloed, licht, gelúid, reuk,
gevoel, wàrmte &
kóu, levenslang
intens
...

OK!
25 jul 2023 - bewerkt op 31 jul 2023 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende