45277 Één v/d russificatie-gevòlgen is, dat éérst
QQleQ
DE ARBEIDERSBEWEGING
EN DAARNA DE SOCIALISTISCHE STROMING ZICH ONTWIKKELEN
MET EEN ABSOLUTE ÒNVERSCHÌLLIGHEID VOOR HET ONTWAKENDE,
OEKRAÏENSE NATIONALISME?!
En vaak werd dat zelfs ervaren als een bedreiging!?
In het oosten van Oekraïne (Donbass) vreest men die ‘Oekraïnisatie’....
ook vandaag nog steeds na zoveel jaren vol geweld! De situatie is totaal verschillend in Galicië
(zuidwest Oekraïne) rondom LVIV, de regio die sinds 1795 door Oostenrijk 🇦🇹 geannexeerd werd.
Zij dient als ‘n model en teken van hoop voor die Oekraïners onder Russische maniakale dominantie,
die Oekraïners willen zijn. Dit betreft de grote meerderheid in het centrum van het land
en ‘n kleine minderheid in de Donbass.
Ondertussen mogen we
de verhoudingen niet uit het ook verliezen:
op meer dan 26 miljoen Oekraïners in 1900, leven er minder dan 4 miljoen in Galicië.
Zoals overal in Europa lokt de industriële revolutie 3 soorten reacties uit. De eerste is conservatief,
de tweede is romantisch & de derde socialistisch. De conservatieve reactie in de Oekraïne wordt vertegenwoordigd door de orthodoxe Kerk, die in letterlijke zin de tradities ‘conserveert’,
wel is waar rond een uitgesproken religieuze kern, maar met een veel bredere,
culturele draagwijdte, waardoor ze
de hele bevolking bereikt!
In Galicië kwam hier ook
nog 👈🏽de trouw aan de Habsburgse monarchie bij
🐝 & vooral aan de oude keizer Franz-Josef I, die regeert van 1848 tot 1916. De tweede reactie,
het romantische aspect, vertaalt zich in ‘n identiteitsstrijd, gericht op de verdediging & de herontdekking
v/d taal, de cultuur, de Kozakkentradities &
de geschiedenis van Oekraïne.
Boegbeeld hier is natuurlijk Taras Sjevtsjenko.
De derde reactie, van ‘n socialistische natuur, houdt zich niet bezig met de identiteitsstrijd
v/d Oekraïners, behalve in Galicië, waar Ivan Franko (1856-1916)
er in grote mate in slaagt om beide bewegingen
met elkaar te combineren...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
21 apr 2023
44286262 Die twee monotheïstische godsdiensten
-
O
21 apr 2023
44285 Stenen Tijdperken: Verleidelijke Godsbeelden
-
O
20 apr 2023
44284261 Er woonden al Joden in Antiochië sinds de
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
vorige
volgende