45812 112 ’t “Verbrande huis” in Yeroesjalayim was

QQLEQ
OOIT
DÉ WONING 🏡 🏠
VAN ‘N VOORNAME,
PRIESTERLIJKE FAMILIE;
ingestorte muren, brandplekken, gebróken huisraad, ‘n speer & lichaams-délen illustreren de straatgevechten in de laatste fase van de belegering
in 70 na Chr.

Hier was ook
stenen aardewerk gebruikt,
dat de gehele vernietiging van het huis opvallend goed
had doorstaan...???
De meeste kwesties
zijn op zich onbelangrijk, maar bewíjzen al wel
dat halachische discussies groepsgrenzen
konden markeren!
Wie zó de werken van,
voor & door de Wet onderhield, bakent zich
zodoende àf van andere volken en
was een soort van Jood!
Wíe die
werken der Wet
onderhield op ‘n bepaalde wijze, aldus behoorde tot ‘n bepáálde stróming?!
De reinheidsregels
waren al van oorsprong bestemd voor de priesters, ook al waren er zo nu ook voorschriften die betrekking hadden op mensen in de buurt van
het heiligdom!
Door dit al
ietwat groter bereik
is het niet zo vreemd dat ook anderen dan de priesters de reinheidswetten Òp zich namen,
zoals de Farizeeën?
En vanzelfsprekend
waren er altijd weer discussies:
de euangelist Mark beschrijft al hoe Yehosjoea en de farizeeën samen discussiëren over ‘t eten 🥘 🍽 van brood 🥖 🥯 🍞 met ongewassen handen.
Terwijl al met al
de Joden het erover eens waren
dat onreinheid iemands positie als verbondslid bedreigde
was men ‘t ‘r dus over oneens hoe die staat van rituele reinheid kon worden bereikt/verloren
en/of behouden?!

engel
22 nov 2023 - bewerkt op 10 dec 2023 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende