45817117Alle Joden erkenden namelijk verschillende
QQleQ
SOORTEN
BOVENNATUURLIJKE WEZENS?
In het deel van de gewijde literatuur
dat door iedereen als canoniek werd beschouwd,
de Wèt van Mozes, is ook al sprake van ‘andere Hémelingen’
zoals de in GENESIS vermelde ‘zonen van de góden’
& ‘n in NUMERI genoemde engel 👼🏻 😇?
Zij vormen ‘n erfenis uit de tijd van ‘t polytheïsme,
waarin de mensen nog graag geloofden dat er talloze bovennatuurlijke wezens
waren & dat de oppergod als ‘t wáre de voorzitter was🧺van ‘n vergadering van goden
& godinnen!
Latere generaties,
die de monotheïstische norm onderschreven,
voelden zich ongemakkelijk bij die erfenis, waardoor er in jongere teksten,
die niet door alle Joden werden erkend, de godenzonen zo nu ook
gelijkgesteld werden met ‘engelen’?
Ook in dat geval
waren er echter meer ‘bovennatuurlijke wezens’ dan God alleen,
zodat we niet mogen spreken van
‘zuiver monotheïsme ’?
Weer andere van die teksten
introduceren cherubijnen & serafijnen, terwijl Josephus Flavius schrijft
dat de ‘essenen’ elke ochtend ‘n gebed richtten
tot de zon!?
De eerder genoemde dualistische theologie
verdubbelt ‘t áántal bovennatuurlijke wezens ook nog door de God
en de hemelse heerscharen te laten vechten tegen de duivel 👿 😈
& z’n demonen...
‘t Áántal dóór ‘n JÓÓD erkende bewoners v/h bovenmaanse
hìng zó samen met de omvang v/d door hem aanvaarde heilige schrift!
De Joden erkenden bovendien al ook zó verzelfstandigde attributen van G d?
De geest van G d wordt genoemd in oeroude teksten:
deze garandeert dat ‘n🤴koning👑 goed kan heersen & dat ‘n PROFÉÉT de waarheid spreekt,
terwijl de geest v/d waarheid vlg. de (sektarische) GEMEENSCHAPSREGEL
vecht tegen de géést van ‘t Onrecht?!
‘n Heel belàngrijk verzelfstandigd attribuut van G d is zijn Woord!
Vanouds kènnen Joden
enerzijds ‘n Nabije G d, die ook al door de Hòf van Eden wandelde
& persoonlijk de Deur 🚪 van de. Ark sloot, & anderzijds ‘n majestueuze,
de wereld overstijgende G d, die met z’n ‘ER ZÍJ LÌCHT’
ook al ‘n universum schiep of schept?!
In theologenjargon:
‘t Jodendom ✡️ kent zowel ‘n persoonlijke als ‘n transcendente
“G dsvertegenwoordiging”?!
En voor Joden
die zo ook al kennismaakten
met de oude en nieuwe Griekse filosofie, werd deze ambiguïteit ‘n tikkeltje problematisch,
omdat zij leerden dat ‘n transcendente ‘g d’ zich nooit met iets anders kòn bezighouden
dan met de allerhoogste activiteit
dat Wìl zeggen: ‘denken aan het
allerhoogste’!?
Òmdàt ‘n god die uitsluitend aan zichzelf dacht,
zich moeilijk tevens kon blijven bezighouden met ‘t bestuur van deze wereld,
namen Joodse geleerde wijsgeren dat Gods Woord de middelaar was 🧺 tussen de transcendente
g d & ‘de Schepping’?
We komen er vast wel weer op terug:
je kunt er immers bijna alle kanten
mee op, uit
& ìn?!
Voorlopig nog
........
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende