47766206 Ook al hebben die 4 vertellers allen hun
EIGEN
QQLEQMANIER ÒM
DIT GROTE VERHAAL TE BEGINNEN,
ZE KOMEN ALLEMAAL UIT BIJ HET HOOFDSTUK
OVER DE DOPE VAN YESJ DE MASJIACH
DOOR YOCH DE
DOPER?!
Dàt is
dus blijkbaar wel
‘n heel belangrijk, niet te missen onderdeel
van dit Verhaal!
Opvallend is
dat er in het hele OT
niet wordt ‘gedoopt’? Toch 😳 is het
‘DOOR HET WATER HALEN’, het dopen dus,
ook wel degelijk een metafoor in de Verhalen van de Torah? Bijvoorbeeld in Genesis, waar G D ‘n scheiding maakt tussen de wateren en hoe dáárna
de ‘hele aarde’ schoonspoelt om zó ‘n
Nieuw BEGIN
te maken
……
En in EXODUS
IS HET MOSJEH DIE OVERLEEFT
ALS BABY 🥰 ÌN DE RIVIER DE NIJL,
ÈN DIE ZÍJN VÒLK DWARS DOOR DE RIETZEE
als EINDZEE TUSSEN SLAVERNIJ EN DE VRIJHEID,
AEGYPTISCH JUK EN ‘Strijder Gods’
LAAT GAAN?!
‘n Opvallend
Historisch detail is ook nog
dat het in het Romeinse Rijk 🤑 ‘n ritueel was om een BAD te nemen, om zó letterlijk hùn slavenbestaan van zich af te gaan spoelen
en zodoende ook een vrij mènsch te
blijven worden!?
Ieder
menselijk zoogdier
wast zich schoon van het levensvuil:
het principe is dus al ontelbare millennia oud
voor hen die zich al of niet ‘bewust zijn’ van het 🧼 SCHOONWassen van aangekoekt vuil (lichamelijk/geestelijk) om met ‘n schone lei
opnieuw te kunnen
beginnen!
De positie
die YESJ in hèt DOPEVERHAAL inneemt is uitzonderlijk,
want ook hij laat zich dopen door Yoch de Doper
en niet andersom? 🔄
TERWIJL
YOH DE DO
NU VAN ZICHZELF ZEGT
DAT HIJZELF HET NIET EENS WAARD IS
OM DE SCHOENEN VAN YESJ AAN TE RAKEN:
“IK DOOP JULLIE DAN WEL MET WATER,
MAAR HIJ (YESJ) ZAL JULLIE DOPEN
MET DE ‘HEILIGE GEEST’!”
Die positionering van YESJ
in het Verhaal is essentieel:
YESJ is hier niet als ‘n koning
die BOVEN DE MENSEN staat,
maar eerder ernaast, of zelfs ònder
hèn!? Dit in tegenstelling tot de Franse keizer
Napoleon Bonaparte, die zichzelf kroonde zodat er
dus niemand nog bóven hèm stond?! ‘n Groter verschil is er niet
met het Verhaal van Yesjoea is er niet, een echte koning 🤴 hoeft namelijk
niet te benadrukken dat hij ‘t ìs!? Yochanan de Doper is hier de aangever:
“OOK AL DOOP IK JULLIE ALLEN EN ZAL IK OOK Yehosjoea DOPEN,
HIJ DIE NÁ MIJ KOMT IS OVER WIE HET
ZOU MOETEN GAAN!”
Daarmee zegt hij:
‘het gaat niet over míj, mijn God of mijn Ritueel,
néé, hèt Geheim ligt besloten in díe ànder!’ Ik denk 💭🤔 dan:
ja, 👍, dat is nogal logisch, want de Verteller weet namelijk al wíe híj
mèt YESJ introduceert! Hij weet al dat hij de Hoofdpersoon is?
Maar dóór actief mèt díe voorkennis te lezen 📖 doe ik
geen recht aan de theologische Boodschap
vàn dìt Verháál!
Kortom,
onze menselijke reflectie
tussen eerste begin, oerknal & eindtijd,
‘voleindiging’ blijft gesymboliseerd in gevoelens,
gedachten, daden, oorzaken, gevolgen, verslaving/slavernij & bevrijding, genezing, verlossing, zegening ‘verdoeming’? Gebarentaal, 🤟, gebruiksaanwijzing,
bevuiling, schoonwassing, bezondiging & bezoldiging,
twijfelen & verzekeren: WIJ ZIJN TIJDELIJKE BEZOEKERS
TUSSEN UITERSTEN, KLEIN
OM OP TE GROEIEN,
OUDER OM WIJZER
TE WORDEN!
Verduistering?
Opheldering!
Schuldig
& verschoond
hoe dan
ook?
Moeder Natuur.
Vadertje Wetenschap. 🧪 🧫 🧬… vermenselijking
als ‘n doel om voor
te leven?
Deel van
een veelzijdig Skala
aan plussen, klussen en dus zo nu ook
blijven beminnen, vergeven, bewegen,
gedegen, vluchtig, eindig
& eeuwig
…
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende