De hefigste storm sinds mensenheugenis

Vandaag toch even een adrinaline stoot gekregen. Ik moest naar boven toe om daar wat metingen te doen. Daar had ik wel zin in aangezien ik ik verder al mijn opdrachten al af had. Wat wel een probleempje was was dat het erg veel geregend had en dat betekent veel vallende stenen. Maar daar ben ik natuurlijk niet bang voor. Nou onderweg toch wel een paar grote gezien midden op de weg. Die zou je nietnop je auto willen krijgen anders is hij mooi plat. Boven heb ik lekker gemeten in een donkere kamer. Lekker helemaal afgesloten van de buiten wereld aan het meten. Zelf een opstelling in elkaar knutselen en het steeds verbeteren. Maar natuurlijk wel eerst even mij Mavi langs om mijn lunch bij de residentia te bestellen. Op de weg terug al mijn eerste schrik gehad. Het regende hard en de Toyota Hillux (een 4X4) begon in een bocht te slippen. Gelukkig was ik snel genoeg om te corricieren en zo de auto uit de berm te houden. Bij de WHT aangekomen toch maar eens naar de banden gekeken. Helemaal geen enkel profiel meer. Lekker gevaarlijk in dit weer. Weer wat bijgekomen heb ik dit gemeld bij de juiste persoon. Ik weer lekker everder met mijn metingen. Tijdens de metingen verteld Simon dat ik samen met hem naar beneden ging, we zouden in origine met een corrola gaan maar nu gingen we met een hillux (nee niet de gene waarmee ik een slippertje mee heb gemaakt). Even later kwam er het bericht over de intercom dat de gene die met een corrola naar beneden gingen om drie uur al naar beneden gingen, zij moesten dan via de andere kant naar beneden gaan. Dit kwam door de hevige regenval en mogenlijke vallende rotsen. Klonk leuk. Ik dus maar weer verder met mijn metingen. Nog met Simon gepraat over de toekomst van ING. Door bezuinigingen moeten een hoop mensen bij ING vertrekken in de toekomst en moeten de telescopen met ee minimaal kapitaal voortbestaan. Hierdoor gaat ING nu het reperatie werk van de andere telescopen op zijn dak nemen. Dit betekent natuurlijk dat er minder tijd is voor eigen onderzoek en reparaties. Dit valt natuurlijk niet geheel in de smaak van de werknemers.We kwamen op dit verhaal omdat de opstelling waar ik mee ging werken kapot was wat kwam door het snel inelkaar zetten. Maar hierdoor hadden we geen tijd meer om te meten omdat we alweer naar beneden moesten gaan. Ik zei dat ik de auto wel ging halen. Nou toe ik buiten kwam begon het al. Het stormde van hier tot ginder. Ik rende naar de auto die 2 meter verder stond en ik was geheel doorweekt. Dit was nog niet het ergste. In de auto kon ik niet eens de neus goed sien door de mist en de regen. De ruitewissers konden het niet bijhouden. Ik langszaam naar de INT gereden waar ik de hillux heb opgehaald. Langzaam weer terug gereden terwijl ik me afvroeg waar de neus van de auto was gebleven (nee dit keer niet ihn de slip geraakt). Daar ging Simon achter het stuur zitten en reden we weer terug naar de INT(?). Hij ging nog wat spullen ophalen. En toen op weg. Nou op de site was het al erg. Naast de weg stroomde gewoon volledige rivieren. Deze rivieren staken ook zo nu en dan de weg over. Als dat gebeurde dan reden we tot de assen in het water (en een Hillux is best hoog). En natuurlijk nog steeds geen zicht. Ondertussen Zei Simon:"Jij weet hoe die 4weel pook werkt he?". Ja zei ik terwijl ik me afvroeg of dat nou wel nodig was. En ja hoor. Op de weg over de rand van de calderra begon het al. Overal was water. Ik heb nog nooit zoveel watervallen naast elkaar gezien, jammer dat ik mijn camera bij me had. Hier en daar zag je stenen zo groot als een tafel door de regen meegevoerd worden. Wat verder was er een steen val gebeurd waardsoor de gehele wag bezaaid was hmet rots en water. En het regende maar verder. Na het gehots en gestoot over dit terrein kwammen we bij de volgende hindernis aan. Een grote waterval gutste va links de weg over. de gehele weg was weer eens bezaaid met rotsen. Maar het erge was dat oon een gedeeldte van de weg was weggespoeld. Het zag er niet al te stevig uit maar een hillux voor ons was er al overheen gereden (de storm voor door er is hier net een raam opengeslagen terwijl hi op slot zat). Even verder hing er een vangrailling half in de afgrond omdat deze al volledig los was gespoeld door al het regenwater. Dit terrein ging zo de gehele weg over de rand door. Simon zei al dat we waarschijnlijk morgen niet dnaar bove kunnen omdat dan de weg egheel is weggeslagen. Verder naar beneden bleef het hard regenen en de mist ging ook maar niet weg. Hoe verder we naar beneden gingen hoe donkerder het werd. Het wolkenpak was zo dik dat de zon er bijna niet doorheen kon schijnen. het leek wel nacht te worden terwijlhet pas half vijf was. Het rare was wel dat er steeds minder water te zien was. Waarschijnlijk wordt het water door de poruse rotsen opgezogen. Dit is best gevaarlijk omdat zo de rotsen nog losser gaan zitten. hierdoor ontstaan er hevige rotsval en zelfs landverschuivingen. Op sommige plaatsen was de weg ook al wat ingezakt. Beneden aangekomen werd het steeds droger. Maar ik zag wel met mijn blote oog een waterval van een van de barranco's (de inhammen in de berg welke ontstaan door errosie). De waterval viel van helemaal boven ( 1000m) helemaal naar beneden (200m). de zee rond St Cruz zag er helemaal bruin uit. Dit kwam door al het water wat vanaf de berg de zee in liep. Het was gewoon een grote modderpoel geworden. Als je St. Cruz inrijd ga je oover een brug heen. Deze brug is over een geul welke bedoeld is voor regenwater. Hij is zo breed als een grote straat (Bijv st Anna het midden stuk) Deze is normaal geheel leeg. Het is zelfs nog nooit gebeurd dat hier water is stroomde, mensen parkeren daar zelfs hun auto. Nou vandag wel, hij was geheel veranderd in een kolkende massa water wat met een rasende vaart naar beneden storte de zee in. op de boulevard waren golven te zien va wel 4 meter hoog. deze braken tegen de oever en stote zo omhoog. Zo was er een muur van modder te zien wat op de stoep terecht kwam. Toen Simon me had afgezet ik snel naar huis en mijn camera gepakt. Iki heb in een mum van tijd een rolletje vol geschoten. tijdens het fotograveren zag ik zelfs twee auto's in de zee drijven. volledig in elkaar gedrukt. deze waren dus in de rivier geparkeerd. Ik zag nog de eigenaar die wat beteuterd aan het kijken was. De mensen van La palma zeggen dat dit nog nooit gebeurd is. De prijs van dit eraas tot nu toe. Dertig mensen zitten vast in de Calderaa zonder een weg naar buiten. Een reddingsactie is ook niet mogenlijk gezien de storm. En dat met al het instortingsgevaar in de calderra met dit weer. Drie mensen zijn al overleden, de oorzaa is mij nog niet bekent. En twee auto's zijn weggespoeld.
Ik ga ook eens naar een subtropisch eiland hoor. En morgen weer naar boven, dit keer neem ik wel mijn camera mee.
20 nov 2001 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Richard
Richard, man, 46 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende