Maatschappijleer SE - week 1

dit zijn 2 bladzijden, nu nog maar 37 bladzijden te gaan... nahnah en nog 7 andere vakken.....

Deze onderwerpen worden gebestudeerd bij het vak maatschappijleer:
- sociologie
- politicologie
- recht
- culturele antropologie
- communicatiewetenschappen
- (sociale) psychologie
Er zijn 4 verschillende invalshoeken:
1) De politiek-juridische invalshoek
- Wie of welke groepen zijn erbij betrokken?
- Welke regels en wetten hebben ermee te maken?
- Wat is de rol van de Overheid?
2) De sociaal - economische invalshoek
- Welke belangen hebben de betrokken groepen, of wat willen ze bereiken?
- Wat kunnen de mensen doen om hun doel te bereiken?
3) De sociaal - culturele invalshoek
- Welke meningen hebben de betrokkenen?
- Welke waarden en normen spelen een rol?
4) De vergelijkende invalshoek
- Bestaat het probleem ook in andere steden / landen?
- Bestond dit probleem vroeger ook al?
Massamedia zijn communicatiemiddelen. Voor het bestuderen van de werking van de massamedia moet eerst duidelijk zijn wat communicatie is. Communicatie is het proces waarbij een zender een boodschap overbrengt aan een ontvanger. Een boodschap is een hoeveelheid informatie die bewust of onbewust kan worden overgebracht van de zender op de ontvanger. Communiceren doet niemand alleen. Er wordt altijd een ander mee beïnvloed. Communicatie is het proces waarbij een zender bedoeld of onbedoeld een boodschap met informatie overbrengt op een ontvanger. Ieder communicatieproces heeft 5 basiselementen:
- De zender (wie?)
- De boodschap (wat?)
- Het kanaal of medium (hoe?)
- De ontvanger (tegen wie?)
- Het effect voor de betrokken personen (wat is het gevolg?)
De zender verpakt de boodschap (zijn gedachten) in een bepaalde vorm, bijvoorbeeld in woorden of beelden, maar het kan op veel manieren. Dit is het encoderen van de boodschap. De ontvanger moet deze boodschap decoderen door de betekenis ervan te vertalen, er een eigen betekenis aan te geven. Decoderen doen mensen voordurend, want ieder individu vertaalt mediaboodschappen, legt ze op een eigen manier uit, of hecht er eigen belang aan. Het proces van communicatie gaat ook door nadat de boodschap bij de ontvanger is aangekomen. De ontvanger wordt nu beïnvloed door de boodschap en de bedoeling van de zender; dit is het communicatie effect. De ontvanger reageert dan (waarneembaar) op de boodschap van de zender. Door deze feedback
wordt de ontvanger nu zelf zender, woordoor de zender weer ontvanger wordt. Feedback beïnvloed dus de zender. Bij persoonlijke……
21 okt 2006 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van _-wuppie-_
_-wuppie-_, vrouw, 32 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende