Aan de titel is al te zien: ik ga het weer over mijn dochtertje hebben. Ik vond haar altijd al een slimme meid, en op het KDv word ook regelmatig gezegd hoe ze voor loop op haar leeftijd, maar veel waarde durfde ik daar niet aan te hechten: elke mama vind hun kind slim, en op het KDV kunnen ze moeilijk zeggen dat ze jouw kind zo'n doos vinden (alhoewel ze ook niks hoeven te zeggen, maar toch wel de moeite doen om opmerkingen te maken, vooral over Ilses taal gebruik)
Nu heb ik een boek gekocht, en ik snap ook als nuchtere Nederlander, dat ze van het gemiddelde, of iets onder het gemiddelde uit moeten gaan, maar wat ik las verbaasde me echt:
Intelectual development:Volgens boek, Met twee jaar: Use 50 words or more and ay be putting two or three words together.
Ilse, met 22 maanden: Ik kan het aantal woorden niet meer tellen, maar zijn er echt meer dan 50. En veel zinnen gaan haar gemakkelijk af. Vanavond pakte ze een stapel boeken en riep enthousiast: 'I have got more books here daddy' Dat is geen zinnetje van 2 of 3 woorden!
Volgens boek, met twee jaar: Understands longer instructions, such as 'put the cup on the table'
Ilse, met 22 maanden: begrijpt de meeste vragen die ik stel, zelfs al zijn het twee of drie vragen achter elkaar, zoals: ' leg je je boek neer en ga je dan je tanden poetsen?' dan legt ze haar boek neer en rent ze nar de badkamer- en ik kan het in het Engels of nederlands vragen.
Volgens boek, met twee jaar: begins to ask questions
Ilse, met 22 maanden: al tijden is Ilses favourite vraag: 'daddy doing?' of 'Mama Doing?'
Ook legt Ilse al goed verband. Vanochtend zei Ilse: 'Mamas hair nat', waarop ik antwoorde: 'ja, waarom is het nat?' waarop zij weer antwoorde 'shower'
en nu naar de 3 jaar- volgend jaar october dus:
Volgens boek, met drie jaar: Knows two or three colours and some shapes
Ilse, met 22 maanden: Omdat ik het boek had gelezen dacht ik terwijl ze aan het kleuren was, laten we het even testen- Ik vroeg steeds welke kleur iets was en zonder dat ik hoefde te helpen zei ze met gemak: 'red, blue, orange, groen, black' alleen geel wist ze niet zeker. Ook weet ze dat mijn auto wit is. Rood en blauw zijn echter met stip haar favouriet (alles wat ze ziet dat rood is word enthousiast zo begroet). Ik geloof niet dat Ilse de vormen zo goed kent, behalve ster en rond.
Volgens boek, met drie jaar: will now understand the more complicated sentences such as 'go upstairs and fetch your coat'
Ilse, met 22 maanden: die snapt ze nu dus al. Zie onder zinnen met 2 jaar oud
Volgens boek, met drie jaar: May be able to count to ten
Ilse, met 22 maanden: Ilse kan bijna tot tien tellen, soms heeft ze het fout, maar tot 5 is zowiezo al makkelijk (vandaag zat ze tijdens het eten haar vingers te tellen, elke keer netjes tot vijf,- van de week heb ik een filmpje gemaakt waar ze tot vier telt. Over het algemeen kan ze tot 7 tellen, maar 8 is nog moeilijk die slaat ze vaak over.
Volgens boek, met drie jaar: knows some nursery rhymes
Ilse, met 22 maanden: kent zowiezo al: Twinkle twinkle little star, Baa baa black sheep (inmidels het hele lied, niet meer stukjes die ze niet weet- zoals in mijn vorige stukje over haar), miss polly, rolley polley (die heef ze mij geleerd!), nijntje en sea saw. Waarschijnlijk nog meer, maar de rest kom ik zo niet op. Het zijn trouwens wel allemaal Engelse liedjes behalve nijntje, dus het is allemaal met dank aan het KDV.
Ilse snapt ook al wat big en little is (al noemt ze het vaak daddy (groot) Mama (midden) en Baby (klein) maar ze weet het ook met big en little. en ze snapt boven en beneden.
Oja, en had ik al gezegd dat ze alles in 2 talen doet?!
Manipulative development:Volgens boek, met twee jaar: turns the pages of a book properly
Ilse, met 22 maanden: Ik kan mij niet herinneren dat ze dat niet kon. Dat kan ze zeker al vanaf 1 jaar- maar ik lees dan ook al dagelijks boeken met haar sinds ze 4 maanden is.
Volgens boek, met twee jaar: can put on gloves, socks and shoes
Ilse, met 22 maanden: Sokken draagt Ilse al een tijd niet, en ik kan niet zeggen dat ze die aan kan doen, maar schoenen doet ze ook al een tijd met gemak zelf aan, zeker vanaf maart/ april.
en met dire jaar:
Volgens boek, met drie jaar: Begins to dress and undress with help
Ilse, met 22 maanden: aankleden zie ik haar nog niet zo snel doen- ze is graag zonder kleren, maar uitkleden heeft ze al een aantal keer gedaan.
Volgens boek, met drie jaar: Can build a tower of 9 bricks
Ilse, met 22 maanden: ze is er bijna- 7 is het hoogste aantal dat we haar hebben zien bouwen.
Volgens boek, met drie jaar: Draws circles and copies a cross
Ilse, met 22 maanden: ik ga dat van het kruis morgen proberen, maar een cirkel kan ze al tekenen.
Volgens boek, met drie jaar: Eats with a fork and spoon
Ilse, met 22 maanden: Eet al tijden met vork en lepel,- vooral als het mamas of papas grote vork en lepel zijn! - al wilt ze nogal eens terug vallen op haar handen.
Volgens boek, met drie jaar: Holds a pen properly
Ilse, met 22 maanden: dat doet ze ook al maanden- tussen vinger en duim
Volgens boek, met drie jaar: Can pick up small objects
Ilse, met 22 maanden: Ja hoor, ook iets waarvan ik me nauwlijks kan herinneren dat ze het niet kon doen.
Volgens boek, met drie jaar: Uising both hands she can pour water from a jug into a cup usually without too much spillage
Ilse, met 22 maanden: een van aar favourite bezigheden is water van 1 glas maar het andere glas gieten, al kan ze er nog wel eens een zooitje van maken.
Nou dat is genoeg opschepperij.
Nee, serieus, ik ben gewoon erg trots op mijn meid, en zou dat zijn of ze vooruit loopt of niet, toch is zo'n boek fijn om mee te vergelijken.
Ik houd er niet van Ilse met andere kinderen te vergelijken, want ik vind dat ik daar die kinderen (of Ilse) mee te kort doe, daarnaast kunnen zij misschien slechter zijn in het een, maar zijn zij weer beter in het ander, en dat moet dan ook gewaardeerd worden vind ik, maar zo vergelijken met mijlpalen in een boek vind ik wel weer mogen.
groetjes Imke