DE GNOSTISCHE
IDEEËN AANGETOOND HAD
WAT ER VERKEERD KÒN GAAN
ALS LÉKEN ZICH BEZIGHIELDEN
MET DE UITLEG VAN DE
´HEILIGE SCHRIFT´!´t Was daarom beter
dat de euangelies àlléén nog maar
voortaan nader toegelicht werden door bevoegde geestelijken:
zoals bijvoorbeeld de bisschoppen, priesters
en eventueel diakens?
Als reactie op
de gnostische ideeën ontstond zo
hun ´georganiseerde kerk´, waarin gedurende de loop der jaren
geleidelijk consensus zou gaan groeien óver een canon van geïnspireerde teksten:
de euangelies, de Handelingen v/d apostelen , 21 brieven
& de Openbaring van Johannes!
Dáárnaast
weigerde de kerk
om afstand te nemen v/d Joden:
Yehosjoea wàs een Jood geweest èn hij vervulde naar men meende
voorspellingen van Joodse profeten, dùs lag het
voor hen voor de hand dat deze Christenen
ook tevens de Joodse literatuur
in ere hielden!
´t Énige verschìl was
dat de Joden hùn Bijbel
lázen in het Hebreeuws,
terwijl de Christenen nu voortaan dezelfde teksten
nog vele toekomstige eeuwen
zouden blijven lezen in het Grieks
of het Latijn...
Het is onmogelijk
het belang van Eirenaios
en zijn geestverwanten te overschatten?
Tot dàn tóe waren er al tal van Christelijke gemeenten gewéést, zoals ook de farizeeën,
de essenen & de aanhangers van die vierde
filosofie in diverse groepen
verdeeld geweest waren!
Her en der
bestonden lokale cellen van deze mensen
met verwante maar toch nog onderling verschillende ideeën?!
Dàt làg àlléén maar voor de hand: zeker buiten Judea lágen die gemeenten immers
over zeer grote afstanden verspreid!? Zelfs in ´t ´schiereiland´ Klein-Azië, waar ze wellicht dichter
bij elkaar lagen, was de onderlinge afstand drie dagreizen. ´t Viel onder die omstandigheden
niet te verwachten dat íedereen meteen al dezelfde opvattingen zou hebben
en de vroege kerk lijkt dáár ´n eeuw lang
maar heel weinig problemen
mee gehad te hebben?
De opkomst
v/d gnostische ideeën was echter
één verdééldheid tévéél en dus begonnen
de Christenen zich te organiseren!
In feite legde Eirenaios dáármee dé grondslag
van de Kerk als INSTITUTIE: ONGEVEER
´N EEUW NÁDAT Jóchanan ben Zakkai AL GEPROBEERD HAD
om de verdeeldheid onder de Joden te beëindigen
door middel van een professioneel
rabbijns leiderschap, deden nu
zó ongeveer ´precies´ ook
al de Christenen
hetzelfde?!
Illustratief
zijn de brieven van Ignatius,
´n uit ´t oude tamelijk grote Antiochië afkomstige bisschop
die in 107 of 108 in Rome ter dood werd gebracht, maar op weg naar zijn executie
nog zeven korte brieven wist te schrijven, waarin híj vooral pleit voor eerbied voor ´t bisschoppelijk ambt! Òf ze authentiek zijn òf pas driekwart eeuw later zijn opgeschreven, is nu niet zó héél belangrijk meer: het gaat erom dat ze het product zijn van een kerk die streeft naar professioneel leiderschap
òm zó de continuïteit van de organisatie beter te kunnen blijven garanderen
(en die verwachting vàn Chrìstùs´ spoedige terugkeer
aldus had laten varen!)?
Jodendom
en Christendom waren nu
niet alleen etnisch en juridisch,
maar ook organisatorisch gescheiden!
Er zouden in de derde & vierde eeuw nòg
àllerléi veranderingen plaatsvinden
die hun onderlinge afstand
vergrootten.
Christenen streefden
ernaar om níet langer meer de zaterdag
[zevende dag v/d week] maar juist de zòndag als hùn vrije dag aan te houden,
terwijl de Joden hun Pesach bleven vieren op de oude datum, wilden de zgn. Christenen
dat Pasen àltijd viel op Zondag; en enkele jaren nadat ´t Christendom in 313 eindelijk ook
´n toegestane religie geworden was, bepaalde ´t Concilie van Nikaia
dat Christos niet àlleen volledig mèns geweest was,
maar óók volledig ¨God¨?!
Dat is nogal wat
voor ´t mogelijke ¨buitenechtelijke kind¨
van ´n ´verloofde´ jonge ´maagd´met ´n Galilese timmerman/aannemer,
via ene Julius {?} Pantera, legionair geboortig uit Tsidon
in Zuid-Levanon?!
We komen er
vast wel weer op terug!
Boeiend blijft ´t in ieder geval
als je kijkt naar de honderden eeuwen
& al die tientallen millennia tussen Eufraat & Tigris,
Yardeenrivier & de Nijl in
Afrika op de grens
van drie conti~
nenten
...