42629/39Yehoediem uit Elephantine zijn YahwistIsch
QQleQ
EN HIELDEN
ZICH DAAROM NIET
AAN DE LETTERLIJKE VOORSCHRIFTEN
ZOALS DIE DOOR YEROESJALAYIEM WERDEN GEDICTEERD,
NET ZOALS TEGENWOORDIG NOG EEN GROTE MEERDERHEID VAN JODEN,
DIE VINDEN DAT ZE OP HÙN ÉIGEN MANIER
‘belijdend’ zijn,
niet van plan is om van allerlei ultrarechtse orthodoxen
tal van verordeningen te accepteren over wat het ‘àltíjd’ betekent
om ‘JÓÓDS’ te zijn
{òf nòg èrger
wie geen Jood is?}!
Het is zelfs mogelijk dat de priesters,
de ÓUDSTEN & tempeldienaren die voor Hùn Tèmpel in Elephantine zorgden
en de elite van het eilandje vormden,
geloofden dat juist hùn Héiligdom nòg getrouwer
was 🧺 aan het origineel
dàn die bescheiden herbouw in Yeroesjalayiem
(die pas in 515 BC werd voltooid)?!
Sommigen van hen waren misschien al wel i/d 7de eeuw BC
naar AeGYPTe GEKÓMEN als vijandige reactie
op kóning Menasjehs terugkeer naar het polytheïsme
en hadden een Gebouw neergezet dat was geïnspireerd op de stijl
& proporties van de tavernakel die in de Bijbel
beschreven wordt!?
Net als in Palestina waren synagogen 🕍,
juist dé plekken òm sámen te komen in gebèd,
nòg níet bekènd?
‘n Tèmpel zou dan HÈT énige
monumentale brandpunt van de gemeenschap zijn:
een materiële manifestatie vàn haar religie!
Waarschijnlijk was er in het mìdden ‘n vrijstaande cultuszuil,
‘n masseba, gelijkend op de zúil die in een ander fortheiligdom stond,
dat van Arad aan de noordkant v/d Negev-woestijn?!
Er heeft misschien ook nog ‘n hoornvormige sténen Offertafel gestaan ~
al eveneens standaard in alle tempel~heiligdommen
buiten Yeroesjalayiem
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende