Alleen als zo’n schip de haven binnenliep moest de
QQleQ~BEMANNING
LANGS DE MAST OMHOOG &
OVER DE RA KRUIPEN
OM HET ZEIL
EROMHEEN
TE ROLLEN!
Bovendien kon men
elk deel van ‘t zeil zoveel kleiner maken
als men wilde door maar aan een paar
lijnen te trekken?
Het tuig
waar de mensen uit die tijd
de voorkeur aan gaven, beschikte dus niet
over véél zeiloppervlak
........
Dááròm
was het schip ook langzaam;
‘t was echter wel veilig & in noodgevallen
kon met het zeil snèller & gemakkelijk kleiner gaan maken
met weinig gevaar voor degenen
die het karwei moesten
klaren?!
‘t Kòn
flink stormen
op de Middellandse Zee
en het Harpmeer van Galilea:
voor Mor was 🧺 ‘t voor de àllereerste keer
op zee na kamp VLEDDER (& Kamp Erika/Erica) tussen Brindisi & Patras en daarna van Piraeus via Cyprus naar Haifa in ‘66 en
na enkele maanden & jaren weer ‘t heen en weer tussen Haifa, Cyrus, Mersin & ook Izmir & Istanbul, ODESA, Charkiv, Moskou, Birobeidjan, Chabarovsk, Nachodka, Nippon, Hongkong 🇭🇰, Rangoon, India, alles leek totaal anders, oud/nieuw,
Kashmir, Madras, Kerala & hùn volkeren, rassen,
talen, kleding, ìndrùkken & onvoorziene
gevaren via Pakistan, Afghanistan,
Iran 🇮🇷 & z’n sjahinsjah
via de berg ARARAT,
KOERDISTAN, TURKEN,
GRIEKEN, JORDANIË & GAZA,
WESTBANK plus migranten van ‘overal
& nergens’, een wereldgeschiedenis in notendopjes,
discipelen & apostelen, wrede heidenen, fanatieke terroristen en schatten ook daar overal altijd weer keer op keer ‘dromen
& hellevuur’, dreiging met gekte, lawaai,
Allah, Elohim, Joden, Christenen
‘in historie’ verpakt als ‘t ware
via millennia, diaspora,
Holocaust,
Shoah
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende