begraafnis verrijzenis opstanding hemelvaart ...


Morgen naar de begraafplaats om weer schoon te maken & kort te blijven knippen: wanneer lig ik daar?



De toestel der begraafnis,
& grafstede is niet min aanmerklijk:
want beschouwt men ten 1ste den toestel,
die is volheerlijk, en niet van eenen misdaadiger,
maar eenen aanzienlijken betaamlijk. By Yoseef voegt zich Nikodemus,
beide hoog-achtbaare mannen, en de laatste nog aanzienlijker als de eerste.
Die beide heeren schaamen zich niet, dit lijk in fijn lijnwaat te winden,
en met welriekende kruiden
te verheerlijken.


Grooter
noch prachtiger
toestel konde geen Joodschen Vorst,
noch magtigen Heer toegebragt worden:
want purper, zijde, en andere praalgewaaden den Jooden ter uitvaard ongeoorloofd waren.
Dus word de Vorst de levens hier Vorstelijk in zijnen dood behandelt.
Die t' zamenstemminge deezer voortreflijke mannen in deezen tijd & zaakgewicht,
kan niet toevallig, of zonder nadruk zijn. Beiden even ijverig, beiden even bezig,
in 't aanzien der Jooden, met dit lijk van den gehaaten, gevloekten,
gekruisten Yesjoe, moesten de Jooden daar in
niet overtuigd worden van hunne schenddaad?
Moesten ze in 't afnemen niet zien,
dat nu de
VLOEK
van der aarde was
GENOMEN?

Waarom
"G d"
onder de wet geboden had,
de gehangenen voor zonnen-ondergang
van 't vloekhout af te nemen. Moesten de Jooden in 't wit linnen-kleed niet gezien hebben,
dat nu de waare verzoening was aangebragt? Want als de Hoogepriester
op den grooten zoendag, in 't Heilige
der Heiligen inging, was hy in
WITTE KLEEDEREN
gekleed.

Dus komt
YEHOSJOEA
hier als de groote Hoogepriester, die in 't hemelsch Heiligdom ingaat, en de waare verzoening heeft te wege gebragt, en daarom met
een wit lijnwaat
is bekleed.

Konden deeze hoog-
achtbaare maNnen den zoeten geur van 's Heilands kruisdood krachtiger aantonen,
als door de welriekende en dierbaare specerijen,
die den reuk des levens ten leven
verspreiden moesten?

Overtuigender
konden zy immers den Jooden
de schandlijkheid hunner schenddaad
niet verwijten?

Hoe,
twee zo aanzienlijke Staatlieden,
die voorheen even omzichtig en beschroomd waren, om JC te belijden,
nu zo eenstemmig in yver en verheerlijken
van dien Gekruisten?

Dit is een bewijs
van 's lijders onschuld,
en dat zy hem nu in deezen allerdiepsten verneder-
staat, voor den Messias
erkennen.

Konde
het lijk meer verheerlijkt,
en de Gekruiste krachtiger verdedigt worden,
dan door twee hoogachtbaare mannen, die by de Jooden geeerd,
en voor Godvruchtig
bekend waren?


Die
in 't byzijn
van geheel het volk,
Yesjoe, uit last van den Landvoogd,
door handen der krijgsknechten, van 't kruis ontfangen,
zijne wonden zuoveren, zijne gapende zyde t' zamenvoegen,
en het dood licchaam in fijn lijnwaat met
dierbaare geurkruiden
omwinden?


Kan iemant dit alles zien,
en vermoeden, dat Yesjoea
niet gestorven zy?


Kan
iemant die
eerlijke mannen hier
mede bezig zien, en niet denken
aan 't Profeetisch woord:
IN ZIJNEN DOOD
IS HY BY
DEN RIJKEN
GEWEEST?
20 mei 2009 - bewerkt op 20 mei 2009 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van chai
chai, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende