De laatste dagen heb ik last van flinke keelpijn dus slaap ik met wat kleren aan zodat ik geen kou lig te lijden 's nachts. Rond 12 uur lagen ML- en ik al weer te snurken om vervolgens iets vóór 01:00 uur wakker gepiept te worden.
ML- werd er niet eens wakker van maar daarentegen schoot ik mijn schoenen in en vloog naar de wagen.
Onderweg las ik dat het een prio 1 buitenbrand betrof aan de nieuw vlissingseweg (ja nog steeds de weg naar de kazerne
) dus onderweg keek ik goed rond of ik vlammen zag.
Het was prio 1 dus het zou serieus moeten zijn, maar nergens zag ik wat vlammen, rook, of een rode gloed, dus eenmaal op de kazerne begon ik rond te vragen of iemand wat had gezien.
Niemand was er langs gereden dus na het aankleden zat ik als eerste in de wagen en gingen we op pad.
De alarmcentrale meldde ons dat er op het terrein van autobedrijf Poppe in Vlissingen een auto in de brand zou staan, de politie was al ter plaatse maar er stond stroom op het hek, dus konden ze niet naar binnen.
De blauwe lampen gingen aan, sirene schraapte zijn keel en niet veel later kwamen we in de buurt van het industrieterrein waar de autohandelaar is gevestigd.
Zelfs tegen de donkere sterrenhemel was al een goede rookpluim zichtbaar van achter het gebouw en toen we het parkeerterrein opdraaide zagen we dat er tussen allemaal auto's 1 auto volledig in de brand stond.
Ik rolde snel de eerste brandslang uit richting de brand terwijl iemand anders een betonschaar pakte en het hek open knipte. Dat hek werd open gegooid en wij konden verder naar binnen.
Ondertussen werd de tweede brandslang uitgerold en stonden er 2 stralen ingezet op de auto. De wagen stond bijna tegen het gebouw aan en inmiddels waren ook al plastic onderdelen van auto's ernaast aan het smelten.
Terwijl mijn maat aan het blussen was moest ik even achter de wagen kijken of daar wat stond wat verder kon branden en terwijl ik een cirkel maakte rond de wagen knalde er waarschijnlijk een band of iets dergelijks, maar ik schrok me rot. De steekvlammen waren gelukkig niet in mijn richting maar ik nam toch maar iets meer afstand.
Na 10 minuten blussen schakelden we over op 'coldfire' wat een speciaal schuimblusmiddel is waarmee brandstofbranden en dergelijke geblust kunnen worden. Na een half uur was er niets meer over dan een dampende carrosserie van een nieuwe Audi A5..
De motorkap werd nog even opengemaakt, evenals de kofferbak waarin nog wat smeulende delen lagen die werden afgeblust, maar verder was de complete binnenbekleding weggebrand, de autobanden, alle plastic onderdelen en was het restant rijk voor de sloop.
Het had niet veel langer moeten duren of er waren meerdere auto's in vlammen opgegaan of erger nog: het gebouw zelf..
Verder een leuke brand en weer wat kleine dingetjes geleerd icm een nieuw stukje ervaring!