46125’55?”Eliëzer”, vraagt de chazan, “moet ‘n pot


QQleQ

DIE BESMET
IS DOOR DEZE
AANRAKING MET ‘N ONREIN
DÍER, VERNIETIGD WORDEN?”

Eliëzer àntwoord snèl:
‘Ja’ & haalt LEVITICUS 11:33 aan
om zijn àntwoord te ondersteunen:
“VALT ZO’N 💀 DOOD DIER IN EEN AARDEN KRUIK, DAN IS HEEL DIE INHOUD ONREIN:
DE KRUIK DÙS MÓET JE
STUKSLAAN!”

‘Ja’, ZÈGT DIE LERAAR!
‘Maar Sjim’on, VERTÈL ons nu eens,
is dìt in alle gevallen zo?’


Sjim’on denkt na
en haalt dan ‘n mondeling overgeleverde Wèt aan, waarin ‘n onderscheid wordt gemaakt tussen potten van verschillende materialen...


De taal die de Leraar👨‍🏫gebruikt
werd later bekend als ‘t Misjna-Hebreeuws!

Ofschoon ‘t jonger was dan de Schrift,
werd het sterk beïnvloed door de ozo levendige beeldspraken & poëtische gelijkenissen
van bijbelpassages, zoàls de vòlgende:
‘De dag heft z’n roep tot de dag,
de nacht aan de nàcht
zegt de mare.’
(Psalmen 19:3);
‘Ga naar de mier, jij luiaard 🦥,
bekijk d’r gedrag en word wijs!’
(Spreuken 6:6);
‘Waar wàs je toen Ik de aarde 🌍🌎 🌎
begon te bouwen? ...
onder ‘t eenstemmig gejuich v/d morgensterren
& ‘t gejubel van alle zonen van G d?’
(Job 38:4-7).


‘t Is móeilijk te zeggen
òf àlle jongens de van buiten geleerde verzen onthielden,
als ze eenmaal aan de discipline v/d school 🏫 waren ontsnapt!?


Maar ze vergaten nooit ‘t fundamentele gegeven dat zíj ‘G d’s Vòlk waren
en dat ze daarom nooit en te en te nimmer
de wijze lessen & raadgevingen van schriftgeleerden,
leiders en profeten uit het oog
mochten verliezen?!

Door het bestuderen van alle Joodse schriften verwierven Zij ZICH NIET ALLEEN
DE SPECIFIEKE BEKWAAMHEID ÒM WÈTTEN
TE INTERPRETEREN,
MAAR KREGEN ZE OOK ‘N BREDE KENNIS
VAN DE GESCHIEDENIS VANAF DE SCHEPPING
TOT DE TIJD TOT DE TIJD
WAARIN ZÍJ LÉÉFDEN!


Ze leerden tevens
dat historische gebeurtenissen primair beoordeeld moesten worden
naar etnische maatstaven?!


Het gaf hen de helden🦸🏿‍♀️ 🦸‍♂️om nà te vòlgen
& voorbéélden van moreel falen
om te vermíjden!


Zij leerden vrijheid waarderen
& geen Gezàg om als absoluut te gaan blijven erkennen, behàlve dat van “G d”?!


‘t Leidde hen door de hoogtepunten v/d Hebreeuwse Dichtkunst i/d psalmen & boeken v/d profeten...


Zelfs als ze onderwezen werden over hun “Verbond Met G d”, herinnerde de Schrift hen
aan hun menselijke tekortkomingen!?


Ze kregen raadgevingen voor het leven van alledag in ‘t Boek der Wijsheid...


Ze leerden hun plichten kènnen
ten opzichte v/d zwakkeren i/d samenleving - armen, wezen, daklozen & vreemdelingen.


Ze leerden in alles de Wìl van G*d te zien
& de Toekomst in “g d’s Hand” te gaan willen blijven leggen?!


‘t Onderwijs dat alleen op de Schrift
was gebaseerd, is minder gericht op natuurwetenschap & creativiteit dan op rècht, ethiek en geschiedenis...

En dit streefde ernaar de jeugdigen
op te willen gaan blijven voeden tot waarlijk achtenswaardige mensen die diep DOORDRONGEN WAREN
VAN MORELE
WAARDEN
...

OK!
04 feb 2024 - bewerkt op 16 feb 2024 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende