bedankt voor die mooie bloemen uit Hindoestan ...
IN
feite gaat
het dus telkens
weer in een iets
andere vorm over hetzelfde onderwerp:
de waarde van menselijk muchomacho~
bonobonaal
leven?
In
de loop
van ons ontstaan
zijn we met z'n allen
door diverse ontwikkelingsstadia gegaan:
een paar miljoen jaar veranderingen in omgeving,
lichaam, geest en allerhande
verbalisaties!
Zo
ook via
alle religies, goden
en godinnen, heilige schriften
& hun interpretaties die we erop na plegen
te houden door al onze verschillende toestanden
van alle mydidagen
en ~tijden
heen ...
De
achttien hoofdstukjes
van de Bhagavad Gita
[afgekort: Gita] zijn te vinden
in het grootse epos, de Mahabharata,
dat zelfs bij ons 'moderne westerlingen' meer bekend werd
door een televisiereeks en door verfilmingen [net als vroeger met Ben Hur,
Genesis, Exodus, Avraham, Mosjeh,
Yehosjoea enzo~
voorts?]!
Zoals
in vele
culturen probeerden ook
de koningen in het oude India
hun afstamming luister bij te zetten
door roemrijke verhalen
over hun voorouders
'folkoristisch' te
verspreiden.
REEDS
vanaf de 8ste eeuw voor Christos
trokken barden en dichters van het ene hof naat het andere
om aan die nood te voldoen en zo hun brood te kunnen verdienen:
een ridderlijke of heilige daad van vroeger
kreeg nationale allure
en een kleine veldslag of wonderdaad
werd een episch feit van kosmische pracht
en aanverwante toekomstvisoenen met
dagelijkse rituelen.
Verscheidene reeksen
mydiverhalen zijn zo totstandgekomen,
maar twee bundels groeiden uit tot episch formaat:
de Ramayana en de
Mahabarata.
DE KERN
van 'het verhaal'
in de Mahabharata is
de strijd tussen twee takken
van EEN koninklijke familie,
een strijd die losbarst in een geweldige oorlog
tussen twee groepen
broers.
Die strijd
is onvermijdelijk
en alles staat dan ook klaar
voor de broedermoord.
Er is echter nog EEN probleem:
op het laatste nippertje slaat Arjuna,
de beste soldaat van de vijf Pandava-broers in paniek!
Hij weigert de strijd aan te gaan en
zijn eigen familie uit te
moorden?
Maar hij moet wel vechten!
Op DIT
gespannen moment van het epos
krijgen we de beroemde 18 hoofdstukken
die het "Lied van de Heer" worden genoemd,
een pareltje van filosofische reflectie en mystieke diepte:
de dialoog tussen Arjuna
en zijn wagenmenner
Krishna ...
Je kunt
Arjuna en Krishna
op vele afbeeldingen zien staan,
op een strijdkar getrokken door verscheidene paarden:
Krishna met een halo rond zijn hoofd,
Arjuna tot de tanden
gewapend!
Om Arjuna
te overtuigen dat hij moet vechten
verklaart Krishna,
met zijn goddelijke wijsheid,
de mysteries van de kosmos,
van de mydimens en van de relatie g d ~ mens.
DAT is de kern van
de Gita.
Die dialoog
speelt zich dus af
tegen een achtergrond van kleurige vaandels
en roffelende trommels van legers die zich klaarmaken voor een broederstrijd.
Heel wat commentatoren [o.a. Mahatma Gandhi] zijn verveeld met die context
en noemen de Gita een allegorie, of een literair werk zonder ook maar enige historische verwijzing:
de strijd waarover het hier gaat,
is de strijd IN de mens,
tussen de goede en kwade krachten
[in het Hebreeuws de yetser hatov & de yetser hara],
en de noodzaak om steeds weer opnieuw
de juiste keuze
te maken.
We kunnen
dat mydiverhaal ook lezen
als een antwoord op het dilemma
van Arjuna?
Maar
dat komt
misschien nog wel!
Eerst maar eens slapen
en erover dromen?
So sleep well &
dream maar
sweet!
AND
tell us
all about
"IT"
...
~@~