druk druk druk

werk,

Druk, druk, druk. zo druk dat ik niet eens tijd heb om op te schrijven hoe mijn werk is.
Nou mijn eerste week boven was geweldig. het blijft een belevenis als ik naar boven moet en de eerste keer was de grootste. Ik moest om 7:45 op de boulevard staan waar ik werd opgehaald. Daar stopt dus een grootte Toyota Landcruiser met mijn supervisor erin. dat was dus mijn pick-up. na een uur bochten tellen kwamen we boven aan. daar stonden ze dan. JKT,INT en de WHT de telescopen waar ik moest gaan werken. Ookal was het weer boven verschrikkelijk (2 graden, mist wind) zag het er allemaal heel erg mo0oi uit. ik kon me niet voorstellen hoe het zou zijn op een heldere dag.
Eerst moest Simon naar de OPS-meeting, en ik dus ook. In deze bespreking worden de faultreports van de afgelopen avond doorgenomen en besproken wat wie gaat doen. Helaas waren er veel problemen waardoor het een drukke dag zou worden. Maar gelukkig kon ik wel een rondleiding krijgen bij al de telescopen van Simon. Ik moest echt mijn best doen om niet steeds met mijn mond open te staan en niet te kwijlen bij al dat groots. Gelukkig is me dat gelukt.
het boven werken neemt ook meteen wat extras met zich mee. We kunnen een lunch bestellen in de recedentia (soort hotel) tegen een zeer lage prijs. Dit is een 3 gangen menu waarvan je niet altijd de herkomst kan of wil weten. Soms is het eten in de recedentia goed t eten maar soms ziet het er ook zeer vreemd uit , is het te weinig en is het niet te eten. Maar ach je moet er toch wat voor over hebben he. Een ander leuk extraatje is dat als ik tussen de telescopen moet reizen ink gewoon een auto kan pakken. dit zijn meestal wel grote auto's als 4X4's (Landcruisers, Hillux of corrola) Dat wordt dus lekker scheuren op die berg in bedrijfs zutootjes. gelukkig maar dat ik hier geen observaties hoef te doen want als astronoom moet je in een seat ibiza rijden, nou gee mij dan maar een lekkere grote 4x4:-)

De eerste week moest ik meteen alle dagen naar boven. ik was heel erg blij dat ik niet als de rest wagenziek werd tijden het naar boboven en beneden rijden. Maar als je al 4 dagen die fijne weg hebt gereden en dan in een lage auto weer op en neer moet wordt het wel te veel hoor. De laaste dag toen ik beneden kwam was ik best wel misselijk en kon ik niks meer doen. dat kon dus nog zwaar worden. Maar gelukkkig bleef het bij die ene keer en heb ik er geen last meer van. In tegenstelling tot de andere studenten die de gehele dag met pillen tegen wagenziekte aan het gooien zijn.

Nu ben ik al een aantal weken op en neer geweest. Gelukkig hoef ik niet alle dagen naar boven maar wel vaak genoeg. Elke keer als ik naar boven rijd blijft het mooi. De rit is ook telkens weer anders. Een keer dacht ik zelfs dat we verkeerd reden omdat de weg er zo ander uit zag, mara het had geregend waardoor er veel meer groen te zien was. Ook het werk boven blijft geweldig. Als ik boven ben is het nog maar de vraag of er tijd is voor mij om mijn experimenten uit te voeren, maar als die er is dan is het ook wel geweldig. Ik mag dan gewoon werken met een van de beste telescopen op de wereld. Ik mag zelfs mensen wegsturen omdat ik er mee bezig ben.:-). Laatst mocht ik zelfs metingen uitvoeren met de WHT. Daar mogen de andere studenten nog niet eens naar kijken. Maar ja zij zijn dan ook meteen een gehele avond bij de WHT zonder iemand erbij. En als er geen tijd is voor mij dan kanik achter een computer gaan zitten waar ik nig genoeg te doen heb. Zo nu en dan krijg ik van Simon een uitbreiding van mijn kennis over CCD. Ook krijg ik meteen al de nieuwste snufjes op de telescoop uitgelegdt.

Naast al het meetwerk he ik nu ook een aantal programeer opdrachten gekregen. In het begin hier moest ik leren om IRAFscripts te schrijven. (IRAF is het programma wat ze gebruiken om de afbeeldingen te analyseren) Ik had dit best wel snel onder de knie. En daarnaast lui als ik was heb ik wat scripts geschereven die mijn metingen automatiseren. Dan kan ik ten minste deze teksten schrijven terwijl de computer mijn meting uitvoerd. Natuurlijk moet ik nog wel de afbeeldingen maken maar dat moet dan maar:-). Maar omdat ik al die scriptjes al geschreven heb moet ik daar nu verder in gaan. De metingen die ik nu doe zijn in al jaren et meer gedaan omdat ze te veel tijd innemen. Tijd die gebruikt kan worden om de telescoop te onderhouden. met mijn scripts wordt deze tijd aanzienelijk verkort. (van uren naar minuten). ING is al een tijdje van plan om deze metingen bij de routine check, welke elke dag worden uitgevoerd,uit te voeren. Hiervoor moet dit natuurlijk volledig automatisch gemaakt worden. Nou daar komt nu mijn vers vergaarde kennis bij van pas. Ik leer hier hoe de metingen gedaan moeten worden en shrijf een script zodat het automatisch kan worden gedaan. Ik ben natuurlijk niet de enige die dit doet maar ik doe een gedeeldt. Hiervoor moet ik me verder verdiepen in IRAf-scripts en Pearl. Dit lijkt me heel leuk. Maar natuurlijk ben ik hier niet om alleen maar achter mijn computer te zitten typen. De hoofdmoot van mijn stage blijft de metingen uitvoeren en kennis vergaren van CCD-detectoren maar in de tijd die ik overhoud verdiep ik mij in het schrijven van de programatuur. Veel moet ik toch al schrijven voor mijn metingen. Wel leuk want nu ben ik echt bezig met dngen die nog jaren later hier gebruikt zullen worden.

Daarnaast is ookal mijn eerste experiment op het wb gezet. Ik moest defecten op een ccd-chip in kaart brengen. Natuurlijk heb ik hiervoor een script geschreven i.p.v. 4 miljoen pixels eigenhandig af te gaan. Na 6 dagen rekenen is het toch gelukt en staat de kaart nu op

http://www.ing.iac.es/Engineering/detectors/ccd_site2.htm

onder aan te pagina staat een link defect map. Nou die is van mij:-)
Nou dit is de eerste van een lange rij van gepubliceerde vindingen. Er liggen er al weer een aantal op de wachtlijst.

12 nov 2001 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Richard
Richard, man, 46 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende