kerst (de zeilboten)
Rond deze tijd van het jaar varen hier bij de canarische eilanden een hoop zeilboten. Niet alleen jachtjes maar voornamelijk grote als 'de eendracht', 'Franeker' en 'het Noordenlicht'. Deze zeilboten zijn van een duitse rederij (zoals bijna alle boten op de wereld) en houden nu de zeilvakantie in dit gebied. Mensen kunnen dan tegen betaling met de zeilboot mee de wereldzeeen over varen. Natuurlijk moeten ze dan ook werk verrichten. Zeilen hijsen, touwen rollen en dekzwabben is wat ze de gehele dag moeten doen. Maar daar krijgen ze natuurlijk wel de rust van een zeilboot en de mooie ervaring van de reis voor terug. Tijdens kerst liggen de meeste boten in de haven van Santa Cruz de La Palma. Natuurlijk zijn Celes en ik als echte zee rotten (ook 5 keer in een zeilboot gezeten, maar wel drie keer zelf gezeild) daar meteen naar toe gegaan. de dag voor kerst hoorde ik van mijn supervisor dat het mogenlijk was om een dag of twee met zo'n boot mee te gaan. Hij gaf mij ook een naam van een nederlandse vrouw die dat kon regelen. Daar zijn wij natuurlijk helemaal voor in. We zagen het al voor ons. Lekker in de volle zon op zo'n schip van La Palma naar tenerife varen. Alleen het geluid van de wind in de zeilen, het geroffel van de boot als het door het water snijd en de kapitein die schreeuwd dat je moet stoppen met dromen en verder het dek moet zwabberen. Maar dat hadden we er wel voor over. Op kerstdag zelf zijn we dus vroeg naar de haven gegaan. Als eerste zijn we naar 'het noordenlicht' gegaan. Een fraaie twee master. Een echte mooie zeilboot zonder poespas. Niet een schip voor de typische toerist waar Celes al zoveel over verteld heeft. Dit was dus ook het schip waar we wel mee wilde gaan. Toen we naar de volgende gingen zagen we Connie (de voruw die wel een reisje kon regelen) Die hebben we dus meteen aangesproken. Ze heeft ons het een en ander verteld. We moesten weten wanneer we wilde gaan maar wel flexible zijn aangezien het alleen kon als er plaats was. Nou flexible zijn we wel , we kunnen vanaf nu tot april mee gaan. Dus bel maar op zeiden we. Ze gaf ons ook het advies om met de verschillende kapiteins te praten om een prijsindicatie te krijgen. Ze zei dat het slimste was om met de kapitein van h'Hhet Noordenlicht' en die van d'De Franeker' te praten. Dit hebben we gedaan. De kapitein van 'De Franeker' Was een jonge knaap die ik als eerst voor schandknaap had aangezien. Hij was 20 jaar of zo. De reis bij hem was volledig verzorgdt. en rondtripje rond La Gomera of tenerif waar ze in een paar plaatsjes voor anker gingen. Niet bepaald onze smaak dus en veel te duur. Wij dus weer terug naar 'het Noordenlicht' waar we hetzelfde vroegen. Dit waren wat meer down to earth lui. Ik moest wel eerst vertellen dat ik hier voor ING werkte en dus geen domme toerist was, maar daarna ging het wel goed. De prijs hing er van af wanneer we mee wilde en of er genoeg plaats was. maar all in kwam het hooguit op zo'n 100,- per dag uit. Wanneer kunnen we mee was onze eerste gedachte. e zei dat het beste was om via Connie te gaan. Als zij de haven binnen voeren belde ze haar meteen op en vertelde ze ook of er nog plaats was. Dan kon zij ons weer bellen dat wij onze spullen moesten gaan pakken. Morgen ga ik nu een mailtje naar Connie zenden om te zeggen wanneer we willen gaan en hoe we verder moeten om het te regelen. Ik heb hier bij ING ook meteen gevraagdt of meerdere mee wilde, zodat ik dat ook aan connie kan doorgeven voor als ze nog meer plek heeft. Maar dit verhaaltje krijgt nog een staartje.
natuurlijk hebben we de rest van de dag nog naar al de andere mooie schepen gekeken maar 1 foto zegdt meer dan 1000 woorden, daarom staat er een volledige reportage op:
www.ing.iac.es/~rh
De rest van de kerstdag hebben Celes en ik lekker wat rondgelopen geinternet en gekookt voor het lekkere diner voor die avond. Wat heerlijk was. En omm 12 uur werden we vrolijk verrast door het geknal van vuurwerk wat werd afgevuurd in de haven. Heerlijk zo'n kerst.
Richard, man, 46 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende