ave,
Iedereen die wel eens over een rommelmarkt struint, een kringloop bezoekt,
of zelfs in de veels te dure antiekwinkels kijkt,
is de zogenaamde ‘’lange lijs’’ patroon wel tegen gekomen.
De welbekende blauw-wit gedecoreerde patroon van vrouwen en bloem in een chinoiseriestijl is tegenwoordig zelfs een waar gewild ‘’verzamelobject’’ geworden.
Oosters aardewerk en porselein was al sinds de vroege 17e eeuw in Europa in trek. Omdat het originele Chinese porselein prijzig was, werden chinese patronen vaak nagemaakt, of er werd een eigen patroon ontworpen wat chinees uitzag.
De ‘’lange lijs’’ is daar een laat 19de eeuwse voorbeeld van..
enkele voorbeelden van 19de eeuwse chinoiserie, oftewel Europees porselein / aardewerk gemaakt in oosterse stijl...
De Maastrichtse Mosa-fabrieken vervaardigden vanaf ongeveer 1880 serviesgoed van porselein met Chinese motieven. Daarbij werden onder meer Chinese decors uit de Kangxi-periode (1662-1722) geïmiteerd, waar Lange Lijs-decor dus op is gebaseerd.
‘’Lange lijs’’ is vernoemd naar de afbeeldingen van vrouwen in het decor, ‘’ Lijs’’ in ‘’Lange lijs’’ is een verkorting van de vrouwennaam Elisabeth namelijk, en Elisabeth staat voor ‘’vrouw’’ in het algemeen.
De dames in het hoofddecor worden afgewisseld met bloem- en plantmotieven. Naast het hoofddecor komen randdecoraties en onderdecoraties op sommige stukken voor. Dit zijn doorgaans bloem- en kersdecors.
Naast dat de Lange Lijs-stukken chinees ogen in hun kleur en patroon, ogen de originele stukken ook Chinees in hun vormgeving. Er zijn twee ‘’hoofdgroepen’’ van vormen voor de lange lijnstukken,namelijk de hoekige en de ronde modellen.
Een leuk ‘’weetje’’ is, dat de ‘’Lange lijs’’patroon is zo goed gebaseerd is op de porselein uit de Kangxi-periode, dat er tegenwoordig ook veel ‘’Lange lijs’’ word geëxporteerd voor de Chinese verzamelaars (omdat ze het zo traditioneel Chinees vinden ogen).
Toch een mooi compliment voor een voormalig ‘’goedkoop alternatief’’ op hun porselein …