en ze liepen allebei 't water in: de eunuch & ....


WE
hadden het
over knechten/slaven,
meesters/heren en hun vrouwen en kinderen,
allerlei verschillende goden en G d "YHWH"?
Zoals gewoonlijk kun je er dus alle kanten mee uit:
net als met zo oneindig veel soorten voedsel en drinken, groepen van planten,
dieren en mensen, rassen en volkeren
dat je er met je blote verstand niet bij kunt
dat het alles mogelijk is in een paar miljoen jaar!
Er zit dus niets anders op dan toch maar weer te trachten om te gaan vereenvoudigen
omdat het geheel van levensvormen die met elkaar te maken krijgen
veel te complex is geworden.
En in al die afgelopen jaren van doorgaande mydiverhaaltjes
hebben we in feite niets anders gedaan dan steeds maar verder voortborduren op dezelfde grondthema's aan de hand van wat we tegenkwamen in ontmoetingen van mensapen, aapmensen en al die andere daarop volgende muchomachobonobonalen: myDiary zelf is ook een typisch voorbeeld van al die diverse menselijke ontwikkelingen en onderlinge relaties op alle gebieden des levens!
Maar die 'preek' van Philippus dan uit Handelingen 8:26?
Wat moeten we daar nu eigenlijk mee?
Een heel grappig mydiverhaal!

Er was eens
een engel van de Heer
die zei tegen Flip:

"GA tegen de middag naar de verlaten weg van Yeroesjalayim naar Gaza!"
Flip deed dus wat er aan hem gezegd werd [dat was hij blijkbaar zo gewend omdat het hem en anderen wel vaker gebeurde?] en ging naar die weg toe!
DAAR kwam hij een Ethiopische man tegen, een eunuch, een hoge ambtenaar van de Kandake,
de koningin van Ethiopia, die belast was met het beheer van haar schatkist.
Hij was al in Yeroesjalayim geweest om daar G d te aanbidden en zat nu op de terugweg in zijn reiswagen de profeet Yesjayahoe te lezen. De Geest [een heel gewoon mystiek verschijnsel in dit geval,
net als die engel, waar we het nu niet verder over hoeven te hebben] zei tegen Flip:

"GA naar die man daar in die wagen!"

Philippus haastte zich naar hem toe en hoorde hem hardop de profeet Yesjayahoe lezen,
waarop hij aan hem vroeg:

"BEGRIJPT U ook wat u daar leest?"

De Ethiopische hoofdman antwoordde:

"HOE zou dat nou kunnen als niemand mij uitleg geeft?"

Hij nodigde onze Flip uit om in te stappen en bij hem te komen zitten.
En DIT was het schriftgedeelte dat hij las:

"Als een schaap werd hij naar de slacht geleid, en als een lam dat stil is bij zijn scheerder deed hij zijn mond niet open. Hij werd vernederd en hem werd geen recht gedaan, wie zal van zijn nakomelingen verhalen?" Want op aarde leeft hij niet meer ...

De eunuch vroeg aan Philippus:

"Kunt U me zeggen over WIE de profeet het heeft?" Over zichzelf of over een ander?

DAAROP begon Flip met hem te spreken over het evangelie van Yehosjoea, waarbij hij DEZE schrifttekst als uitgangspunt nam. En onderweg kwamen ze bij een plaats waar water was, en de eunuch zei:

"KIJK, WATER! Waarom zou ik niet gedoopt kunnen worden?"

Hij liet de wagen stilhouden en beiden liepen het water in, zowel Flip als de eunuch, waarna Flip hem doopte. En toen ze uit het water kwamen, greep de Geest van de Heer Philippus en nam hem mee,
en de eunuch zag hem niet meer, maar vervolgde zijn weg vol vreugde ...
Flip kwam terecht in Azotus; vandaar reisde hij verder en verkondigde in alle steden het evangelie,
tot hij in Caesarea aankwam.


Onze Flip
predikte dus [over] Yehosjoea,
uitgaande van DAT schriftwoord!
Maar er staat niet: Flip zei dat in Yesjayahoe 53 linea recta Yesjoea werd bedoeld?
Er staat alleen maar dat Philippus Yesjoe predikte en als "tekst" YESH 53 koos en gebruikte ...
Hij ging UIT van DIE tekst ~ DAT is ALLES wat DAAR wordt GEZEGD!
Maar waarom dan nog al die bedenkingen over WIE 'het' nu eigenlijk GAAT?
YESH 53 slaat toch [OOK] perfect of Yehosjoea?
Inderdaad, allerlei uitspraken kun je direct op Yesjoea toepassen!
Het is dus bijna alsof je hem al bij voorbaat
over de wegen ziet lopen en ziet hangen aan zijn kruis ...
Het is toch immers allemaal zo klaar
als een mydiklontje?

Allerlei
verschillende mensen
uit alle tijden en van alle plaatsen
vertellen HUN mydiverhaaltjes over wat HEN interesseert,
wat HEN een warm gevoel geeft of de rillingen over de rug laat lopen,
over vaders en moeders, broers & zussen [indien aanwezig], vrienden & vriendinnen, families, opvoedingen, scholen en werkkringen en
wat hen allemaal al of niet overkomt
aan wetenswaardigheden
of het gebrek
daaraan ...

En
christenen hebben
nu eenmaal al bijna tweeduizend jaar
zich menigmaal afgevraagd waarom joden toch ZO vreselijk "DOM"
of "VERBLIND" zijn dat ze dat 'alles' allemaal niet massaal inzagen en inzien?
Ongetwijfelt speelt er wat dit betreft ook nog mee
dat de uitleg van vers 9 nogal omstreden is:
"Men stelde zijn graf bij
de goddelozen
!"


Het
probleem is:
Yehosjoea werd niet
bij de goddelozen begraven!
Integendeel zelfs:
zijn graf was DAAR,
in die prachtige tuin van Yoseef 'van Arimatea',
[vlak onder die Schedelheuvel lijkt hoogstonwaarschijnlijk?!],
die te boek stond als een 'rechtvaardige',
iemand die ook een discipel van Yesjoe was geworden volgens MAT 27:57?!
Als Yesjayahoe schrijft dat de Knecht des Heren bij de rijke was in zijn dood,
dan "klopt" dat helemaal ~ maar bij de goddelozen
was Yesjoea nu juist NIET in zijn graf.
Hoe zit DAT dan?
Het zal me een zorg wezen:
dat soort kleine details doen er toch eigenlijk helemaal niet toe
na de dertig jaar en die drie jaar
en die drie dagen of drieduizend
jaar?

Allemaal bijzaken,
net als al dat gegoochel met teksten van profeten,
oudtestamentische mydiverhalen die vertaald werden in nieuwtestamentische toestanden onder allerlei verschillende groepen joden en heidenen, Grieken, Romeinen, Arabieren, Meden en Perzen en die hele santenkraam van volkeren rond de Middellandse Zee
en de rest van de wereld!

Verpakkingsmateriaal
dat dient om de hoofdzaken wat aan te kleden en op te fleuren ...
De kunst is het om ondanks die kleinigheden en bijzaken de KERN van de zaak
te blijven ontdekken en bloot te leggen,
en dan zien we
wel weer
verder
10 feb 2007 - bewerkt op 10 feb 2007 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van chai
chai, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende