Filosofie

Waarom heb ik filosofie als keuzevak gekozen? Dat is echt de huge question van vandaag. Niet de mijne, maar die van mn leraar. Tja meneer, als íemand dat wist...

Gelukkig zijn er twee mensen die wel zeker weten waarom ze het hebben gekozen. Meneer Wortel de Sinaasappel (Hij had een felgroen shirt aan en daarover een oranje t-shirt, vandaar, hij heet gewoon Koen magoed) heeft filosofie gekozen omdat "Ik de aangeleerde dingen wil afleren". "Wat zijn aaangeleerde dingen?", vraagt mijn oh-zo-saaie leraar. Tja, ik zelf weet het niet. Maar meneer Wortel weet het hoor "Nou gewoon dingen die zo vanzelfsprekend zijn, net of dat het heel gewoon is enzo." Aha, ik begin het te snappen, niet dus, maar dat hoeft niemand te weten.
Meneer Papierstapel (hij had een huge stapel papier voor zich liggen en alles wat meneer de Leraar zei, had hij tussen die stapel papier liggen) vindt het belangrijk om dingen ook op een andere manier te kunnen zien. Hij is bezig met een of ander social weet ik het geval, en daar sloot filosofie goed op aan. Dit doet hij overigens niet op school, dat social weet ik het, maar in zn vrije tijd.

Meneer de Leraar vraagt honderduit, maar wát ie vraagt, ik weet het niet, ik versta hem niet. Ik hoor dat ie dingen zegt, maar wát ie zegt, het is voor mij een raadsel. Ik heb een gave om mensen die irritant praten te blokken. Waardoor dit dus al de 3e persoon is die ik écht blok. Aan het eind van de periode zal ik dus ook niet snappen wat ik nou moet doen, omdat ik het gewoonweg niet heb gehoord. Dit heb ik eerder gehad, ik heb in de eerste periode mijn lerares Sociologie zo verbannen, dat ik aan het eind van die periode niet snapte wat ik nou moest doen. Niet erg handig als je een tentamen moet maken. Gelukkig is het nog goedgekomen, dankzij de duidelijke studiehandleiding.

Af en toe hoor ik wat vlarden van de tekst. Om nog geïnteresseerd te lijken schrijf ik maar wat op. Normaal presteer ik het om in een les waarin veel gepraat wordt (ook als er niet veel gepraat wordt, presteer ik dat magoed) om ongeveer 4 kantjes vol te schrijven. Nu heb ik er net aan éen. Zoveel heb ik dus gehoord. Af en toe hoor ik een naam vallen: Plato, Socrates, Aristoteles. Hij geeft leuke voorbeelden van paarden. Wat de clue ervan is weet ik niet, maar het klonk grappig. Het ging over een ideaalbeeld ofzo, dat alles wat we zien een deel van ons ideaalbeeld is bladiebla. Ik weet het niet eens meer.

"Meneer, gaan we het bij filosofie hebben over de Griekse filosofie, of gaan we het hebben over de Oud-Westerse filosofie?", vraagt meneer Wortel de Sinaasappel. "Nou, eigenlijk gewoon vanalles. Maar we gaan het vooral hebben over hoe filosofie nu gebruikt wordt. Zo gaan we het hebben over de filosofie van het mens-zijn, van de kennis en de ethiek." GADVER ethiek, denk ik al. Periode 2 heb ik ethiek gehad, wat een kútvak. Waar ik uiteindelijk wel een 9,4 voor haalde met mijn tentamen, ookal snapte ik er niks van.

We gaan werken in leerteams. Over elk thema moeten we iets lezen, zorgen dat dat discutabel wordt, het in de groep bespreken en onze mening uitwerken in een presentatie, die we in de les moeten laten zien aan de klas, hopende dat niet al onze presentaties hetzelfde zijn. Nou meneer, hoop dat inderdaad maar. Ik zou niet teveel verwachten van de klas. Misschien van meneer Papierstapel en vrienden en meneer Wortel de Sinaasappel, maar de rest zit erbij alsof nog nooit hebben gehoord van filosofie. Niet dat ik er wel zoveel van weet, maar ik vind filosoferen heerlijk. Ik had het graag als vak gekozen op de havo, ware het niet dat het eigenlijk niet werd gegeven op de havo (in hemelsnaam waarom gingen ze dan vertellen wat het inhield!?) en had uiteindelijk maar een iemand zich opgegeven (nee niet ik) waardoor het toch niet doorging. Zeer jammer. Het leek mij wel wat.

Volgens mij heb ik uiteindelijk nog best veel gehoord van wat hij zei, al kan ik dat niet terugvinden in mn aantekeningen.

Hij geeft trouwens echt erg leuke voorbeelden. Zo ging hij vertellen over argumentatie en logica. We beargumenteren volgens de logica: Mensen zijn sterfelijk. Socrates is een mens. Dus Socrates is sterfelijk. En nee het is niet. Socrates is sterfelijk. Socrates is een mens. Dus mensen zijn sterfelijk. TADAA. Ik heb het wel onthouden. Het is inderdaad erg logisch, en ik snap het. Dus misschien wel een lichtpuntje?

Volgende week donderdag voor 1 uurtje weer naar school. Olé. Ik heb er nu al zin in (nee niet bepaald, die man staat me niet aan)
18 apr 2006 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van ~purity
~purity, vrouw, 37 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende