De Ottomaanse hervormingen zijn beslist niet 'jammerlijk mislukt': Ataturks revolutie was er het sluitstuk van.
Integendeel, de 19de eeuwse veranderingen in rechtspraak, politiek en onderwijs zijn onomkeerbaar gebleken.
Op deze liberaal-verlichte periode volgde echter een romantische reactie die eerst seculier-nationalistische, en later communistische en islamitisch-fundamentalistische vormen aannam.
Maar ook deze reactie is door en door modern; ze behelst geen terugkeer naar een voormoderne politieke, culturele of religieuze orde.
-
Het feit dat zowel Verlichtingsidealen als de reacties erop modern zijn, betekent natuurlijk nog niet dat ze noodzakelijk goed en mooi zijn. Ook het feit dat hedendaags Iran op een grondwet gebaseerd is, garandeert overduidelijk niet dat alles 'automatisch' in orde komt.
Het betekent echter wel dat het hele idee van een islamitische republiek een radicaal nieuw verschijnsel is: de gedachte dat de sjaria tot een grondwet zou kunnen worden omgevormd heeft geen voormoderne precedenten in de islamitische wereld.
Even nieuw is Khomeini's doctrine dat de wereldse macht moet worden uitgeoefend door de oelama of schriftgeleerden.
In de traditionele sjiitische islam was de opvatting juist dat schriftgeleerden zich niet met de heerschappij moesten inlaten, en dat er een speciaal hoekje in de hel gereserveerd is voor de oelama die dat WEL doen.
Dat is geen geschiedvervalsing maar een stel tamelijk elementaire historische inzichten.
-
Dit geeft je een idee van de immense verschillen tussen de klassieke en de moderne islam: de islam vervult vandaag de dag de rol die in eerdere decennia werden gespeeld door het nationalisme en het communisme, die grote seculiere godsdiensten; en ze worden ook in bijna vergelijkbare termen uitgedrukt.
De intolerantere formuleringen ervan die je nu aantreft zijn vormen van wat je als 'islamitisch leninisme' zou kunnen omschrijven: ideologische scherpslijperij, de nadruk op de noodzaak van propaganda en partij-organisatie om de samenleving te veranderen, en intolerantie van afwijkende meningen en machtsblokken.
Dat zijn allemaal moderne kenmerken, die je in de voormoderne islam niet of nauwelijks tegenkomt. -
De bestudering van islamitisch Spanje kan ons dus ook van pas komen voor het heden.
Ze helpt ons om in te zien dat de hedendaagse autoritaire en gewelddadige uitwassen van de islamitische wereld en onder moslimimmigranten geen uiting zijn van een eeuwig intolerante islam, maar veeleer van scheefgelopen modernisering, en van autoritaire, dictatoriale of zelfs totalitaire moderne staatstradities.
Door de islam [jezelf of je 'naaste'] als onveranderlijk en daarmee onverbeterlijk af te beelden, dreig je jezelf - ook als beleidsmaker - te beroven van de mogelijkheid om de reeele problemen van vandaag de mydidag adequaat te begijpen en effectief het hoofd te bieden.