Motorcursus..

Gelukkig bleek ik zaterdagmiddag gewoon m'n motor op te kunnen halen. Hij was weer gerepareerd.. De kosten waren er helaas ook naar; 210 euro moest ik afrekenen. verdrietig Maarja, als ie er weer een flink aantal maanden mee vooruit kan is het het wel waard he.

Sara was meegereden in de auto om me af te zetten. Op de terugweg kon zij dus alle overbodige rotzooi meenemen in de auto en ik op de motor terug.
Aangezien we de volgende ochtend vroeg zouden vertrekken leek het me wel handig om nog even de tank voor te gooien. Even langs de Shell gereden dus. Wil ik gaan afrekenen, bedenk ik me opeens dat ik mijn portemonnee ook aan Sara meegeven heb! Oeps..

Bij de Shell maar even Sara gebeld (na de telefoon te vragen, want m'n mobiel had ik natuurlijk ook afgegeven). Kreeg wel mooi een kopje thee te drinken voor nop.. knipoog

Zondagochtend ging de wekker vroeg af. Heel vroeg, want met de omschakeling naar zomertijd was ik nog een extra uurtje kwijt geraakt. Om half negen moesten we namelijk aanwezig zijn op de legerbasis in Oirschot (nabij Eindhoven).
Richard kwam me ophalen en samen reden we naar het tankstation waar we met Derk en Pieter hadden afgesproken. Zij waren er al dus konden we snel verder tuffen.

We zijn via de nieuwe A50 gereden. Die's nog niet helemaal af, maar voor een groot gedeelte ligt er al een mooi strak wegdek. Veel sneller dan we verwacht hadden verscheen dan ook de afrit naar Best.
Zo belande we vervolgens al een half uur te vroeg bij het opleidingscentrum, maar dat gaf Derk en mij mooi de gelegenheid om nog even terug te rijden naar een tankstation en de tank vol te gooien.
De tank op m'n motor is namelijk maar tien liter groot, dus een hele dag cursus en de heenrit van een uur zou tesamen waarschijnlijk net wat meer benzine hebben gekost dan dat mijn tank bevatte.

De cursus begon met rondjes rijden op een stukje weg. We moesten de motoren stationair laten draaien en elke honderd meter keren op de weg. Iets wat je met je motorrijles ook moet leren overigens. Maarja, zeg nu eerlijk; hoe vaak oefen je nog de bijzondere verrichtingen die je tijdens je les gehad hebt. vrolijk

Vervolgens gingen we over op motorgymnastiek. We bleven dezelfde rondjes rijden, maar nu de ene keer met maar een hand aan het stuur, de andere keer al staand op de voetsteunen of met de knieen op het zadel.
Best humor. cool!

Vervolgens hebben we ook nog even over een wipwap gereden. Daar moet je oprijden, remmen, wachten tot de wipwap opklapt en vervolgens rustig afrijden.

Na de lunch zijn we verder gegaan met het oefenen van een noodstop. Tussendoor was er uiteraard telkens uitleg over wat hoe en hoe niet moest.
Het oefenen van een noodstop vond ik wel een prima oefening. Door een paar keer vol in de ankers te gaan hangen ga je het gevoel herkennen.
Een keer blokkeerde mijn voorwiel tijdens het remmen, maar door 'm direct weer los te laten bleef ik mooi overeind.. knipoog

Met mijn Intruder (chopper model) kan ik ook gebruik maken van de achterrem, maar alleen de voorrem gebruiken is over het algemeen voldoende. Meerdere acties tegerlijk (als je er bijvoorbeeld ook gelijk bij gaat terugschakelen) verlengt je remweg namelijk behoorlijk. Je bent dan zo bezig met alle andere dingen dat je niet meer op het remmen zelf let.
Remmen met vol de achterrem in kan op mijn motor in elk geval geen kwaad (bij andere modellen vaak wel), maar het geeft wel een boel herrie; zo'n geblokkeerde achterband. nahnah

Ook hebben we remmen geoefend met uitwijken. Dus remmen, zien dat je het niet gaat halen, rem los en uitwijken. En remmen (of eigenlijk juist niet) bij een lading zand op de weg.
Alleen met een motor met ABS valt er dan nog een beetje te remmen..

Na een koffiepauze onderbreking hebben we het rijden van bochtjes geoefent. Nog wat nieuwe technieken geleerd die ze bij de rijles vergeten waren.. knipoog Geloof niet dat ik ooit eerder zo hard door bochten ben gereden..

Aan het eind van de cursusdag kregen we een certificaat van deelname. Die levert, bij sommige verzekeringen, ook nog mooi een korting op de premie op. Bij mijn verzekering, als het goed is, ook..

Op de terugweg zijn we uiteraard weer over de A50 gereden. Ditmaal wel wat vlotter als die ochtend, want het weer was inmiddels uitstekend en de temperatuur goed! 's Ochtends was het nog wat koud om lekker te kunnen rijden.

Vandaag is trouwens mij GPS gekomen. Die had ik vanuit Amerika besteld. Dat scheelde namelijk ongeveer de helft kwa prijs.
Vanaf nu kan ik dus ook zelf gaan geocachen. vrolijk Tis een mooi apparaatje, wellicht dat ik van de week nog even ergens een cache ga doen om 'm uit te testen. vrolijk

Elja
29 mrt 2004 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Elja
Elja, man, 47 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende