DE
vraag blijft
natuurlijk of we
ons leven kunnen accepteren
zoals het is?
En
wat we
er verder mee
aanvangen tussen onze geboorte
en ons sterven!
Ik
ben van
jongsaf aan opgevoed
met het zogenaamde Nieuwe Testament:
een bundeltje joodse geschriften
van bijna tweeduizend jaar
geleden.
Als
we Yehosjoea's
bergrede lezen, dan
is het goed om te beseffen dat hij,
ondanks alle verschillen,
in de bedding van het toenmalige jodendom staat.
Wat
niet wegneemt
dat er in zijn woorden
een zekere radicalisering te vinden is.
Hij stelt zich soms tegenover de traditie op,
ook tegenover die van het zogenaamde Oude Testament.
Toch staan zijn woorden niet in een luchtledig,
maar in de joodse traditie,
die ten aanzien van de nogal gewelddadige kanten van het OT
zocht naar een menselijke interpretatie
van onmenselijke voorschriften.
Als we zeggen
dat het NT op sommige punten een plus heeft ten opzichte van het OT,
dan zetten we daarmee dus niet het christenedom
tegenover het jodendom.
Als ik het,
historisch gezien,
goed uitdruk,
dan zeg ik dat de bundel geschriften
die wij het NT noemen
een latere fase in het jodendom weerspiegelt
dan de geschriften die we het OT noemen
en dat er in dat proces winst is geboekt
als het gaat om de humaniteit.
En ik besef dan ook tegelijkertijd
dat de latere geschriften van het NT
een fase weerspiegelen waarin de scheiding tussen kerk en synagoge zich aan het voltrekken is
of zich [ten dele] al voltrokken heeft.
Als ik het juist wil zeggen,
dan stel ik dat er op de weg die mensen met "G d" gaan,
ontdekkingen worden gedaan,
of nog anders,
dat wat mensen "G ds Openbaring" noemen
steeds weer nieuwe inzichten zich openen
die ons uitnodigen om nieuwe wegen
met elk ander te gaan?
De angst en onwil
om toe te geven dat het NT een plus ten opzichte van het OT kan hebben,
hangt wellicht samen met onvoldoende zicht op het voluit joodse karakter
van het NT!
En ik geloof niet dat Marcion,
waar we het in myDi ook al eerder en vaker over hebben gehad in de afgelopen jaren,
zich goed in deze visie zou kunnen vinden:
hij zou zeker het NT
GEEN
bundel joodse geschriften noemen
en dat stelt mij
gerust.
En al zou er in de hier geboden 'mydivisie{s}'
soms misschien wel een vleugje marcionitisme zitten,
dan hoeft het daarom nog niet ook meteen
verdacht te zijn.
Want de zogenaamde 'ketters'
hebben sommige punten heel wat acherper gezien
dan heel wat van die zogenaamde
'kerkvaders'.
Heeft er niet ooit al eens iemand gezegd
dat de sekten de onbetaalde rekeningen van de kerk zijn?
Dat geldt ook voor de ketters!
Israel was meestal altijd
onder de druk van de haar omringende heidense grootmachten:
Egypte, Babylonia, Assyria, Persia, Athene, Roma,
de Christenen, de Islam
of Europa!
Maar wanneer we het bijzondere
van Yehosjoea's stem als 'tegenstem' willen horen,
dan is het nodig om toch wel wat meer te weten van zijn tijd
en te onderzoeken wie de spelers waren
in het gewelddadige politieke spel
dat er [ook] in zijn tijd
gespeeld werd.
De hoofdrol
was daarin ongetwijfeld weggelegd voor de Romeinse bezetters.
En we kunnen misschien dan ook nu wel meer dan ooit tevoren
dat stempel op volgelingen eindelijk eens
wat duidelijker ontwaren.
We hebben nog steeds last
van maniakale grootmachten uit alle windrichtingen
en van alle continenten, plaatsen
en tijden.
Om daaraan te kunnen ontsnappen,
ook al is dat dan soms maar voor enkele razendsnel verdwijnende momenten,
rest ons niet zo bar veel anders dan ons gezamenlijk en/of alleen
telkens weer 'op tijd[en ruimte]reis'
te begeven.
Het rijk van g d ligt binnenin ons,
daar waar het altijd al in verborgenheid aanwezig is geweest
en altijd zal blijven.
We kunnen er slechts uiting aan geven
in onze eigen woorden, gedachten, gevoelens,
emoties en daden.
Er is nu eenmaal
[nog steeds] geen andere weg
dan degene die voert naar de goddelijke schat in onze 'zielenakker':
alleen daaruit kunnen we de kracht en de inspiratie putten
om telkens weer kleine stapjes verder te komen
op ons menselijke{r} levenspad
diep vanbinnen in onszelf
en elk ander.
Rak kach:
tat tvam asi!
Alleen
"ZO"
[en niet anders]:
"ZO"
zijn ook
wij?
~@~