etc.
...
...
MAAR WIE ZAL GELOVEN,
DAT DE VREES DER VROUWEN
UIT DE TWIJFELMOEDIGHEID DER APOSTELEN ONTSTAAN ZY,
EN NIET UIT DE GLANTSRIJKE VERSCHIJNING VAN DEN ENGEL, DIE HAAR TOESPRAK,
EN ZO BEDEEST ZAG, DAT HY DAAROM HAARE VERBAASDHEID MET DEEZE VERZEKER-
TAAL ZOCHT TE VERDRIJVEN:
vreest gy lieden niet?
KWAM HAARE
vrees
VAN DE NADERE OVERWIKKINGE
DER APOSTELEN?
WAAR VAN DAAN
KWAM DAN HAARE blijdschap?
ZEGT DE H.EUANGELIST NIET MET RONDE WOORDEN,
DATZE uit het graf uitgingen met vreeze en groote blijdschap en heenen liepen,
om dit den Apostelen te verkondigen. Bevangt haar de vrees dan eerst,
als zy nu by d' Apostelen gekomen, of reeds,
als zy uit het graf gegaan zijn?
BETER VAT MEN HET DAN ALDUS:
DE VROUWEN ZIENDE DEN STEEN AFGEWENTELD,
EN DE WACHT VOL SCHRIKS,
TREDEN ONVERHINDERD IN DE GRAFKELDER,
EN ZIEN IN DE BINNENSTE HOLDIEPTE,
IN PLAATZE VAN YEHOSJOEA, TWEE ENGELEN, DEN EENEN TER RECHTER,
DEN ANDEREN TER SLINKERHAND VAN DIE GRAFBANK,
DAAR 'T LICCHAAM WAS OPGELEGT:
EVEN ALS DE TWEE
cherubinen
BOVEN 'T ZOEN-DEKSEL DER BONDKIST TER RECHTER- EN SLINKERHAND GEPLAATST WAREN,
EN HUNNEN VLEUGELEN UIT-
SPREIDEN
...
Welvoeglijk voorwaar,
want nu JC de waare verzoening had aangebragt,
was het tegenbeeld van 't zoen-deksel hier te vinden, daar JC gelegen had.
EEN
dier Engelen spreekt spreekt de bekommerde vrouwen aan, vertroost haar door verzekering,
dat JC verrezen, & niet meer in 't graf ware: gebied haar,
die goede boodschap den Apostelen te brengen, en inzonderheid
PETROS [aka KEFAS]
hier door op
te beuren
...
ZY GELOVEN DEN ENGEL,
MAAR 'T GELOOF IS ZWAK,
GELIJK VAN ALLEN, ZELFS VAN D' APOSTELEN,
DIE OOK DAAROM VAN NOODEN HEBBEN TE SMEKEN:
vermeerder onz geloof, o Heere!
Het schielijk en bovenmenschlijk gezicht van deeze hemellingen,
benevelt het geloof, verbaast haare harten,
en verwekt eenen innigen zelfstrijd,
een hollend getij van
VREUGD & VREES.
Zy vlieden en vliegen uit het graf,
en wat zoud een gelovige ziel vermaken, of ophouden konnen,
daar Mosjiach Christos
niet te vinden is?
Daar de Masjiach Verlosser niet is,
daar is geen
RUST,
maar
BEVING & ONTZETTING,
gelijk Markus zegt,
dat deze vrouwen
beving!
ZO STERK
WAS ECHTER DE VREES NIET,
OF HET ENGELBEVEL BLEEF HAARE GEDACHTEN INGEDRUKT,
EN DREEF HAAR KRACHTIG VOORT NAAR DE TREURIGE APOSTELEN;
GELIJK DE H.EUANGELIST ZEGT, DATZE
liepen,
EN ALS MET VLEUGELEN VAN BEREIDWILLIGHEID,
EN ZOETE VREUGD,
DAT ZY DIE GOEDE EN GROOTE BOODSCHAP MOGEN VERKONDIGEN,
VOORTGEDREVEN,
SPOREN ZY MALKANDEREN ZIELIJVERIG AAN,
OM NIET TE VERTRAGEN,
MAAR VOORT TE IJLEN,
EN HOE EER HOE BETER
DIE BLIJMAARE
TE VERKONDIGEN.
Zo deeden de Herderen,
als hen de wondergeboorte des Heilands,
door de H.Engelen was bekend gemaakt:
KOMT, zeggenze,
LAAT ONS HEENEN GAAT TOT BETH LECHEM,
LAAT ONS ZIEN HET WOORD,
DAT DAAR GESCHIED IS!
Want het
WOORD,
dat van eeuwigheid
by "G d",
en zelfs
"G D WAS",
dat zelfstandig woord was
VLEESCH
geworden,
en kwam onder de menschen wonen,
of tavernakelen, heerlijker en heilrijker
dan oudstijds tusschen
de Cherubinen
VLEUGELEN.
ZO
VLOOG OOK
DE SAMARITAANSCHE VROUW NAAR DE STAD,
EN VERLIET HAARE WATERVATEN,
OM HAARE BORGERS AAN TE ZETTEN,
EN TOT MOSJIACH CHRISTOS
UIT TE LOKKEN:
komt,
ZEIDE ZY,
ZIET,
het geen noit gezien is,
ZIET EEN MENSCH,
een Profeet,
die alwetende is,
ZOUD DEEZE DE CHRISTOS
MOSJIACH,
DE LANGBELOOFDE
MASJIACH/MESSIAS,
NIET ZIJN?