naakte jongetjes & meisjes 'sane in the brain' ...


'cherchez la femme'

En
NU begint
de tijd [alweer?]
te dringen!

Yehosjoea beweert
dat de mensenzoon spoedig komen zal
in zijn 'hemelse' heerlijkheid.

Homomuchomachobonobo
heeft haar tijd gehad
en het is hoog tijd voor 'iets anders' ...

Ik kom tot geen andere conclusie
dan dat hij dat precies ZO heeft gedacht
als het in het evangelie geschreven staat:
maar als ik dat ZO letterlijk neem,
DAN moet ik vervolgens tot de conclusie komen
dat Yesjoea zich heeft vergist?

En om mij die eventueel ietwat 'teleurstellende' conclusie te besparen,
hebben allerlei exegeten uitgevonden
met hun in- en uitlegkunde
dat Yesjoe wellicht met die termijnteksten zijn opstanding heeft bedoeld!

Maar wees nu eerlijk:
met alle respect,
als dat lege graf en de verrijzenis van Yehosjoea nu WERKELIJK
de komst van die mensenzoon in [alle] heerlijkheid
moeten betekenen, dan valt het me toch wel allemaal [on]behoorlijk tegen.
En bovendien:
WAAR waren dan die beroemde legioenen engelen
die met hem mee zouden komen op de wolken des hemels?
Moeten DAT die twee in het wit geklede jongemannen zijn
over wie sprake is in het evangelie van die Pesach?
Ik ben best wel blij met 'pasen',
maar ik kan maar niet geloven dat het hemelrijk van g d op aarde
in die opstanding van Yesjoea alreeds GEKOMEN is!

Soms denk ik dan aan wat Pinchas Lapide schreef:
"Ik aanvaard de opstanding in de zin zoals,
naar ik meen,
die allereerste gemeente haar heeft verstaan.
Ik kan haar echter NIET als eschatologisch BEGIN,
als het aanbreken van het Koninkrijk van G d der Hemelen aanvaarden,
aangezien ik van dat 'koninkrijk' jammer genoeg
geen spoor kan ontdekken
?!"



Die
'termijnteksten'
waar 'mydimensen' altijd zo mee worstelen,
zijn dan ook uitermate lastig
uit te leggen teksten?

Zijn we nu soms nog steeds
als het ware bij wijze van spreken en schrijven 'in den beginne',
als 'kleine kinderen g ds',
als peuters en kleuter op de basisbijbelschool,
de lagere 'school met den bijbel',
of zijn we gewoon bijbelse pubers,
halbstarken, nozems, kwajongens & ~meisjes,
en/of zijn sommigen onder ons ook al adolescenten,
'in de bloei van het leven',
'in de overgang' of de aanvang van mydibijbelse seniliteit
of WAT?

En soms denk ik:
ze getuigen voornamelijk van een sterk verlangen,
een zo nu en dan uitgesproken hoop
op 'iets beters'
en 'komt er nog wat van dat koninkrijk van "U"
of is het tijd om maar naar een betere beeldentaal om te zien
die wat helderder en nauwkeuriger
'ontdekt'?

We leven in een virtuele mydicyberspeciale overgangstijd
'in space & time',
in lichaam en geest en we
gebruiken nog steeds geheimzinnige logia
die de nabijheid van "Het Einde"
schijnen uit te spreken,
en we typeren ze als 'cruces interpretum',
die hoe je ze ook verklaart,
BLIJVEN getuigen van
die oerchristelijke hoop
dat onze verlossing 'dichtbij was'
[en IS!].

Dat is allemaal wel
mooi vroom en braaf enzo gezegd,
maar toch niet echt bevredigend?

En datzelfde bezwaar
kun je ook bij anderen voelen!
Men spreekt wel [al bijna 2000 jaar]
over die mensenzoon en beschrijft dan geduldig hoe in DAN 7:13
de zoon des mensen ten hemel vaart {?!?},
maar in Dani'el 7:14 alweer [alweer?] op aarde is teruggekomen
waar alle volken hem dienen ...

En men komt dan tot de conclusie
dat die Grote Dag [des Heren] uit ten minste drie akten bestaat:
1.
het heengaan van de mensenzoon [per UFO ofsow?] naar "G D";
2.
zijn zitten aan g ds rechterhand [of is het meer staan of zelfs liggen?], en
3.
zijn 'terugkeer' tot 'openbaarmaking' van zijn 'wereldmacht'!
...
En aan die conclusie
knoopt men dan zijn [voorlopige] visie vast:
"de aanhangers van de z.g. "Nah~erwartung"
denken bij DIT woord uitsluitend aan 3,
dat ze losmaken uit het verband
waarin het in het Nieuwe
Testament staat
?
Want met Yehosjoea's sterven en opstanding
breekt de 'dag des heren' aan,
die zich in zichtbare tekenen
zal openbaren
en in een onstuitbare ontwikkeling
[waarvan akte!]
zal voortgaan [in ons]
tot aan het openbaar worden
van de mensenzoon in heerlijkheid
[en de andere 'kinderen g ds']
waarop de schepping al
sinds haar ontstaan
'wacht'?


Kortom:
Pesach IS
AL het begin
van de mensenzoon!

Eigenlijk moet je dus
heel die geschiedenis van Pesach
tot aan 'de jongste dag' zien
als EEN Groot Proces?

In de eschatologische rede
in MAT 24, MARC 13 & LUCA 21,
EN in de 'lijdensgeschiedenis'
klinken herhaaldelijk dezelfde hoofdmotieven door:
vlucht, oproep tot waakzaamheid, grote verdrukking, vreemde natuurverschijnselen:
zonsverduistering en
aardbevingen
...

DEZE
parallellen kunnen
niet meer toevallig
zijn menen zij die dit inzicht delen:
zij zeggen ons, dat naar het geloof der evangelieschrijvers
en ook primair naar het geloof van Yehosjoea zelf
zijn sterven en opstanding de komst van die grote dag
[des heren] zijn geweest [
zie ook het verband tussen Marcus 14:51v. & Amos 2:16:
'de vlucht van de
naakte man'] ...

De opstanding
is in dit licht een nieuw begin,
maar daarom ook een definitief einde:
"ZIJ was het einde der geschiedenis,
de grote triomf van YaHWeH over zijn vijanden,
waarin geschiedt wat de apocalypse van Yesjayahoe voorzegde,
dat de dood vernietigd wordt
!

De geschiedenis
als G ds worsteling in Israel
met de tegenmachten is ten einde:
het rijk IS gekomen!

DAT is de richting
van de plaats in de tijd waar WIJ ons nu bevinden:
ook in zijn opstanding
komt de mensenzoon in zijn koninklijke waardigheid?
Als in Marc 9:1 staat dat sommigen de dood niet zullen smaken
voordat zij het koninkrijk g ds der hemelen zullen zien als gekomen met kracht,
dan betekent dit 'zien'
dat de discipelen en volgelingen
[althans sommigen van hen]
'het' zullen 'doorzien':

'deursien en so tot insig kom dat
die Koninkryk met krag gekom het,
dat
die Seun van die Mens tot die beslissende koningsheerlikheidsposisie
toegetree het!


En ZO zie je maar weer eens
waar die Kaap der Goede Hoop allemaal OOK
toe kan leiden?

Stelling VI
bij het preofschrift van Van der Walt
luidt dan ook:

"Die termijn wat Mark 9:1 par., Mark 13:30 par. & MAT 10:23b bied,
het nie op die eind~tyd nie,
maar op die tyd VOOR die einde betrekking;
ook word hierdie tyd nie soseer na sy omvang nies,
as na sy inhoud gekwalifiseer
!"


Wij zijn dus ook van mening op een soortgelijke manier
dat we bij de lezing van [al] die termijnteksten NIET op de kalende mogen kijken
[zoals sommige sekten e.d. nogal een plachten en plegen te doen!
TIJD is 'bekeringstijd',
of dat nu de morgen van Pinksteren [het Wekenfeest] is met 'de geest' die uitgestort wordt
over alle mensen van goede wil of de jaren en eeuwen
van NU [en HIER!]!

Vanwege DEZE EENHEID van g ds handelen
is het probleem van de zogenaamde Parousieverzoegerung
slechts een probleem als we de geschiedenis strikt lineair denken
in de zin van chronos
[klok~ en kalendertijd: een typisch voorbeeld van waanzin en bijgelovigheid & mystieke kletspraat] en NIET
van kairos
{de tijd van de gebeurtenis}
!

In die zin is er dus best nog wel hoop
voor ALLE geestelijk 'naakte'
mydijongetjes en -meisjes
als kinderen
g ds

@
13 feb 2007 - bewerkt op 13 feb 2007 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van chai
chai, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende