red hot chilipeppers & marteldood


*

~~~


HET
IS
DUIDELIJK
dat
de leringen
van Yehosjoea
nog
een prominente rol
speelden
in het vroege
zich ontwikkelende
christendom?

We
zien dat ook
aan een ander geschrift
dat in de collectie Apostolische
Vaders
opgenomen is,
Fragmenten van
Papyas
!

De
geschiedenis
van deze fragmenten
is overigens hoogst interessant en illustratief
voor de uiterst selectieve manier
waarop de kerk met haar voorgangers
en geschriften is omgegaan ...

Waarschijnlijk
was Papyas in de vroege tweede eeuw
bisschop van Hierapolis:
LATER werd hij verketterd
omdat hij geloofde in een duizendjarig vredesrijk
dat eens zou aanbreken?

Dat
zogenaamde chiliasme,
deels gebaseerd op het nieuwtestamentisch
slotstuk "Openbaringen/Apocalyps",
werd bij het vastleggen van de 'geloofsleer'
als een 'dwaalleer' gezien!

DIT
heeft hoogstwaarschijnlijk
tot gevolg gehad dat zeer waardevolle
geschriften van deze kerkvader vernietigd zijn ...

Een helaas
GANGBAAR PATROON
zoals we wel vaker zullen zien!

Het
belangrijkste
geschrift van PAPYAS
is het vijfdelige Logioon kuriakoon exegesis,
oftewel: "Een uitleg van de woorden van de Heer".
Het gehele werk is verloren gegaan ...
DAT is uitermate spijtig, want we zouden een veel helderder licht
op het vroegste christendom kunnen krijgen als we de waardevolle informatie
die dit werk bevat moet hebben, zouden kunnen gebruiken?

NAAST het voornaamste deel,
de woorden van Yehosjoea, en de uitleg daarvan,
behelsde het geschrift verder ook mededelingen over de apostelen.

Eusebius,
een fel bestrijder van het chiliasme,
vermeldt van Papyas dat hij op zoek was naar wat Yehosjoea
volgens Filippus, Thomas, Jacobus, Johannes of Mattheus
gezegd zou hebben: "Want ik meende, dat wat er in de boeken stond,
mij van niet zoveel nut kon zijn als het levende woord ..."!

Papyas rept overigens
in hetzelfde werk ook over een Hebreeuws evangelie en wel geschreven door Mattheus,
die 'de uitspraken van de Heer verzamelde'?!
DAT wordt weer bevestigd door kerkvader Irenaeus die schrijft dat Mattheus een evangelie voor de Hebreeen schrijft in het eigen dialect. DAT moet dan haast wel Aramees zijn geweest, DE spreektaal
in DIE dagen in Palestina?

Maar
een halve eeuw later
bevestigt Origenes dat Mattheus in het Hebreeuws
het eerste evangelie schreef ten behoeve van hen die zich vanuit het judaisme 'bekeerden' ...
En in zijn Kerkgeschiedenis schrijft Eusebius dat Mattheus EERST predikte onder de Hebreeen
en dat hij, toen hij naar anderen toeging, het voor hen geschreven evangelie
in zijn moedertaal achterliet. DAT kan dus zowel Hebreeuws als Aramees zijn ...
VERWARRING over Hebreeuws [de officiele plechtige 'bijbeltaal'] en Aramees [de spreektaal]
komt in de oude literatuur wel meer voor!


Het
'evangelie volgens Mattai' dat WIJ kennen
is echter onmisbaar door een Grieks-sprekende auteur aan het papier [papyrus] toevertrouwd,
het bevat ook veel meer dan alleen maar de 'woorden van Yehosjoea'
en het is geschreven rond 85 na Christus, dus ruim een halve eeuw NA Yesjoea's kruisdood?
DAARBIJ komt dat de NAMEN van de 'evangelisten' pas rond 130 na Christus,
de tijd waarin PAPYAS leefde, aan de verschillende evangelies
werden verbonden?


WAT betekent dit alles NU?
Allereerst dat er naar alle waarschijnlijkheid een zeer vroege bron is geweest van uitspraken van Yesjoe,
toegeschreven aan Mattai/Mattheus: die traditie is TE hardnekkig om, zoals men dat in de wetenschap
wel vaker geneigd is te doen, te negeren!


WAARSCHIJNLIJK
heeft dat 'oer-evangelie' van M. als bron gediend voor de joods-christelijke evangelies
en wellicht zelfs voor de "Mattheus" van het evangelie dat op zijn NAAM is gesteld in ons alom bekende
en telkens OPNIEUW VERTAALDE "Nieuwe Testament"?


MOCHT dat zo zijn,
DAN is er minstens het tienvoudige aan toegevoegd:
maar nogmaals, buiten alle belang voor bijbelhistorisch onderzoek,
WAT wil ONS dit dan nu nog
zeggen?


NU,
heel duidelijk is dat ook nog in de tweede eeuw de woorden van Yehosjoea, zijn 'leringen',
zijn 'wegwijzers naar Het Koninkrijk', als het MEEST ESSENTIEEL werden beschouwd ... ?
NIET een 'theologie over het kruis & opstanding', over 'triniteit, erfzonde of verzoening',
maar PUUR EN ALLEEN DE LERINGEN VAN YEHOSJOEA [haMasjiach]!
NAAST de innerlijke ont-dekking van de Logos {Christos},
DE KERN van het oorspronkelijke 'christendom' ...


Waarvan
akte:
aanwezige aandacht
en avontuurlijke 'autonomie' ~
want
ze zijn gebaseerd op de wet,
de schriften van de profeten, een eigentijdse weergave van
WAAR het in ons leven eigenlijk OM GAAT,

EN een [ondanks alles] dagelijks herkenbaar patroon ~

OOK in ons eigen 'dagelijkse mydileven' hier en nu
[en voor alle tijden, plaatsen en mensen] waar
sprake is van 'menswording' door
'bewustzijnsverruiming'.

engel
~~~
03 feb 2006 - bewerkt op 03 feb 2006 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van set
set, man, 110 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende