Vandaag heb ik de ROC cursus gedaan.
ROC staat daarbij voor Remmen Onder Controle, maar meestal wordt het gewoon 'slipcursus' genoemd.
Eerder heb ik al eens een slipcursus met de auto gedaan, maar deze was voor de motor.
Vanochtend om half acht vertrok ik thuis op de motor. Twee vrienden, Derk & Richard gingen ook mee op de cursus en we hadden afgesproken bij Derk samen te komen. Na een kopje koffie/thee vertrokken we naar Rijssen, waar de cursus plaats vond. Doordat de snelweg bij Doetichem opgebroken was, waren we uiteindelijk nog een paar minuten te laat ook.
Niet dat dat erg was, want iedereen zat nog aan de koffie en we waren zelfs niet eens de laatste.
Allereerst kreeg we van onze instructeur, Berd, een uurtje theorie.
Daarin krijg je dingen te horen die je eigenlijk niet wilt.
Berekeningen met betrekking tot rijsnelheid en remafstanden en dan vertaald in allerdaagse situaties.
Zo ging het bijvoorbeeld over twee motorrijders. Jij zat met je motor achter je voorganger die 50 reed terwijl zestig toegestaan is. Of een paar kilometer weet je dat er een prachtige weggetje ligt met mooie bochtjes waar je vlot doorheen kunt rijden.. Wat doe je dan? Juist.. Je wilt er voorbij.
Dus ga je netjes met 60 km per uur er voorbij. Terwijl je naast die andere motorrijder rijdt kijk je nog ff opzij om te kijken wat voor een sukkel er vijftig rijdt op een zestig weg.
Ondertussen besloot een automobilist even verderop net de weg over te steken waarover jullie rijden.
Hij trekt net op, want hij kan duidelijk nog voor ons langs. Dan schikt ie plotseling van een brommertje op het fietspad naast de weg die hij over het hoofd had gezien.
Alhoewel hij er nog best voor langs had gekunt stampt ie vanuit zijn schikreactie boven op de rem. Zo staat ie dan stil midden op de rijbaan.
Op dat moment kijken wij als motorrijders weer voor ons en zien de auto. Beide gaan tergelijkertijd remmen en remmen even hard. De motorrijder die 50 reed staat nog net op tijd stil, een paar centimeter voordat hij de auto raakt.
Jij zelf reed zestig in plaats van vijftig kilometer per uur.
Hoe hard knal je zelf dan op die auto?
Met even rekenen kom je er dan achter dat je met een snelheid van 43 kilometer per uur in de flank van die personenauto belandt.
Nouja, dat soort verhaaltjes krijg je dus.. En dan natuurlijk onderbouwt met berekeningen.
Je zou er bijna niet meer van op de motor durven stappen..
Uiteraard deden we dat vervolgens wel.
Allerlei manieren van remmen proberen op een nat stuk asfalt. Remmen met alleen de achterrem, met alleen de voorrem, met beide, met en zonder ABS.
Remmen door vol de voorrem in te trappen zodat het voorwiel blokkeert.
In de praktijk betekend dat, dat je op dat moment gewoon onderuit gaat, maar deze motoren zijn gelukkig uitgerust met zijwieltjes. Je kunt dus naar hartelust proberen hoe het aanvoelt wanneer je wielen blokkeren.
Het blokkeren van de achterband levert overigens nauwelijks problemen op. Zolang je maar goed op de motor zit en strak vooruit blijft kijken naar het punt waar je heen wilt.
Ook blokkeren van voorwiel hoeft geen probleem te zijn. Zolang je dat maar herkent en vervolgens direct de rem weer wat laat opkomen. De motor trekt dan weer recht en je kunt verder gaan met remmen.
Wel prima om dat soort situaties eens mee te maken zonder dat het goed fout gaat.
Zo rond zessen waren we uiteindelijk klaar met de cursus.
Een best lange dag, want pas om half negen was ik weer thuis.
Wel erg leerzaam!
Elja in actie op de slipbaan..
Elja