toetje


*

DE
boeddha
erkent dat uit de geconditioneerde dwaling
de beeldende krachten van het onderbewustzijn ontstaan,
uit het onderbewustzijn komt het bewustzijn voort,
uit bewustzijn naam en vorm,
hieruit de zintuigen,
uit de zintuigen het contact,
uit contact gevoel,
uit gevoel zinnelijke begeerte,
uit dit verlangen ontstaat het [vast-]houden van
om het verlangen te bevredigen,
hieruit gemeenschap en ontvangenis,
uit ontvangenis geboorte en uit geboorte ontstaat ouderdom, dood, verdriet, lijden, vertwijfeling,
kortom: kommer en
kwel!

MAAR
dit inzicht
leidt tot het volgende inzicht;
als het EEN uit het Ander ontstaat,
dan is OOK het niet-aanwezig zijn van de ene oorzaak een voorwaarde voor het afwezig zijn
van een volgende schakel in deze
jammerlijke
keten?

DUS
als de dwaling
opgeheven wordt,
als de onwetenheid plaats maakt voor inzicht,
DAN worden de scheppende krachten van het onderbewustzijn niet in leven geroepen en ...
DAN wordt uiteindelijk het lijden opgeheven
en vernietigd ...

De
boeddha ziet
nogmaals de waarheid van de dwaling,
van het ontstaan van dwaling,
van het opheffen van de dwaling en het pad dat gevolgd moet worden
om NIET meer
te dwalen.

De
boeddha beseft
dat het moeilijk zou zijn om de waarheid en de leer,
de Dharma, aan anderen te openbaren:
ook DAT is een typisch kenmerk
van myDi!

"De waarheid
die ik gerealiseerd heb is diep,
moeilijk te beschouwen en moeilijk te verstaan
en meestal slechts voor eenvoudige 'wijzen' begrijpelijk.
De mensen die gebukt gaan onder allerlei wisselende hartstochten en omringd zijn door een dichte
dikke ondoordringbare duisternis van dingen kunnen deze Dharma [nog] niet doorgronden,
want deze Dharma gaat recht TEGEN de stroom in en zij is hoogstaand,
diepzinnig, subtiel en vaak moeilijk
te bevatten
"
.

LANGE
tijd twijfelde hij dan ook
of hij de lijdende mensheid zou gaan helpen
met het onderrichten van de Dharma
opdat OOK anderen de verlichting deelachtig
konden worden!

OF
zou hij als een pratyeke-boeddha,
een soort van einzelgaenger-boeddha,
door het leven
gaan?

Brahma,
de scheppende 'oppergod' der Hindoes,
smeekt boeddha om 'het rad van de leer in beweging te zetten',
om zijn leer te gaan
'verkondigen' ...

De
'god' Mara
heeft natuurlijk liever dat boeddha onmiddellijk zijn leven aflegt
en ingaat in het parinirvana in plaats van dat hij NOG meer wezens wijst op de MOGELIJKHEID
om te ontsnappen aan
zijn macht?

Voor
zijn geestesoog
ziet de boeddha de wereld als een lotusvijver.
SOMMIGE bloemen bevinden zich DIEP onder het wateroppervlak tussen de modder.
SOMMIGE zij al opgerezen tot vlak ONDER de waterspiegel, en
ANDEREN groeien [al]
BOVEN het water
uit!

ZO
zijn er OOK verschillen
in de menselijke ontwikkeling.
Er moeten ook wezens zijn die de mogelijkheid hebben om geestelijk te groeien,
en aan HEN zal hij de Dharma gaan
'verkondigen'.

Maar WAAR
en bij WIE zal hij dan beginnen
met het verkondigen van de leer?
Hij overweegt om eerst zijn voormalige meditatieleraren te gaan onderwijzen,
maar door zijn bovennatuurlijke gaven weet hij al meteen dat zij al overleden zijn.
Hij besluit zijn medeasceten op te gaan zoeken die zich in de omgeving van Varanasi ophouden.
Van VERRE zien zij de man die zij als Gautama kennen al aankomen
en onderling spreken zij af om deze 'loser',
die de ascese opgegeven had,
te negeren.

Maar
de uitstraling
van boeddha is ZO overweldigend,
dat zij ONDANKS zichzelf
opstaan om hem
te begroeten.

Waarover
straks of later misschien
nog wel iets
meer?

Voor
dit moment
is het voldoende
om nog eens vast te stellen dat eigenlijk
[zoals ik het zo'n veertig jaar geleden niet kon nalaten
om alsmaar weer te blijven herhalen]
NU [ook] ALTIJD en HIER
OVERAL
is.

Eventuele
tegenstrijdigheden
dient een ieder
ZELF
op te lossen.

cool!
23 jun 2006 - bewerkt op 23 jun 2006 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van chai
chai, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende