ADHD mythe
Wat is er toch met onze kinderen aan de hand? Aanleiding is het bericht over een enorme toename van medicijngebruik onder kinderen. Op dezelfde dag lees ik over een onderzoek in Amerika. Daaruit blijkt dat mogelijk 1 miljoen kinderen ten onrechte het stempel ADHD hebben gekregen. Ik vraag me af: is de kans niet groot dat we daar straks in Nederland hier ook mee geconfronteerd worden? Volgens sommige jeugdpsychiaters hebben we nu al te maken met een overdiagnose. Maar het wordt voorzichtig beweerd, want ondertussen houdt ADHD een hele machine in stand. De farmaceutische industrie vaart er tenslotte wel bij. De scholen vangen voor elk kind met een zogenoemd 'rugzakje' een extra bijdrage. En dan heb je nog de therapeuten die zich dagelijks bezig houden met dit onderwerp. Hun klinieken zitten vol met ADHD-patientjes.
Geholpen
Maar goed, ik besef me tijdens het maken ook dat ik niet te kort door de bocht moet gaan. Want heel veel kinderen en dus ook hun ouders en leerkrachten, zijn geholpen met de diagnose. Met het stempel ADHD kunnen de kinderen namelijk medicijnen krijgen en die blijken goed te helpen.
Diagnose lastig
Het woord ADHD is inmiddels behoorlijk ingeburgerd. Als iemand hyperactief is zeg je al gauw: wat een ADHD'er! Het is een term die wij mensen aan gedrag hebben gegeven Dus zoals de één nieuwsgierig is, kan een ander heel druk zijn. ADHD is geen ziekte zoals astma of diabetes. Die zijn fysiek aantoonbaar. Het diagnosticeren van ADHD is een stuk lastiger. Artsen moeten afgaan op de verhalen van docenten en ouders. Het is dus voor een groot deel subjectief. Want iedereen beleeft druk zijn weer anders en de één heeft er sneller last van dan een ander. En dan kom ik eigenlijk bij mijn belangrijkste vraag: waarom mag een kind niet gewoon druk zijn?!
Zijn de eisen die wij aan de kinderen stellen niet gewoon te hoog geworden? Het is toch normaal dat niet alle kinderen zich even goed kunnen concentreren? En wat maakt het nou uit als een kind snel afgeleid is en af en toe hyperactief. Daarvoor is een kind toch een kind?!
Waar het fout gaat, is dat de scholen al aansturen bij lastige, drukke kinderen om daar een label op te gaan plakken. Zodat ze of dat kind kunnen dumpen op het speciaal onderwijs, of extra geld kunnen vangen. Zelfs als ouders zich niet kunnen vinden met het beeld dat deze amateur jeugdpsychiaters schetsen van hun kroost. Zelfs dan nog worden de ouders onder druk gezet verdere stappen te nemen om dit kind te labelen. Als de leraar zich eens bezig ging houden met lesgeven in plaats van psychiatertje te spelen. Zou het al flink helpen dit mode verschijnsel te bestrijden.
Zonder aan het feit voorbij te gaan dat er ook echt kinderen leiden onder de symptomen die we labellen als ADHD. En het feit dat het feit dat medicijnen kunnen helpen. Lijkt het er toch op een mode verschijnsel. Het aantal hyperactieve kinderen is namelijk niet toegenomen, maar het benoemen wel.
Zou het misschien niet aan de kinderen liggen, maar aan het beeld dat wij hebben van kinderen en hoe we met ze omgaan? Zou het ADHD probleem niet gewoon bij ons liggen? Zien we iets als ziekte doordat we medicatie hebben om de verschijnselen te onderdrukken?
Frankevrij, man, 61 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende